Den gennemgående ide i scenografien er at visualisere
dobbeltsidetheden i den
menneskelige handlemåde. Jeg har med udgangspunkt i dette
skabt en stor
sammenhængende skulptur på cirka 12 gange 6 meter, der
samtidig fungerer som
scenografi. Skulpturen består af et centerplateau på
3 gange 3 meter. Herfra
opløses plateauerne i mindre platforme der bevæger
sig opad og udad til begge
sider. Både centerplateauerne og de mindre platforme svæver
på en skov af
stænger.Konstruktionerne kommer derved til at fremstå
som nærmest vægtløse.
De to sider i opløsningen er afgørende forskellige.
- I den ene side oplyses konstruktionen i bløde
skyformede platforme der er belagt med
en næsten organisk kobberoverflade.
Denne side svæver på skæve uens stænger.
- Den anden side står i kontrast til dette
ved at blive opløst i firkantede plateauer der
bæres af fuldstændigt symmetriske
stænger. Plateauerne er belagt med kobberplader
der er nittet på med tusindvis af
kobbernitter, og kommer derved til at fremstå med en
industriel rumskibsagtig fremtoning. Bagest
i begge plateauer er der en række masker
og lyskanoner. Alt lys forsøges
fuldstændigt integreret i scenografien.
- Plateauet i midten bliver lavet af lyse planker
og skiller sig derved ud fra den øvrige
konstruktion. I
midten er placeret en lille drejescene omgivet af laserstråler.
Skulpturen fungerer som et kæmpe yin-yang-tegn der viser dualiteten
i livet. Der er
ikke lagt noget værdigrundlag ind, da begge sider er nødvendige
i verden.
Som scenografi til "den yderste stilhed" er organiske
side symbolet på biblioteket i
Alexandria, og den firkantede side er lig med fyrtårnet i
Alexandria, der rummede
alle tekniske opfindelser. Midterplatformen symboliserer nutiden.
Laserne i
midterformen vil når de bliver tændt symbolisere det
teknologiske fængsel som
Ted Kazcynski sidder i.
Scenografien kan også opfattes som den kvindelige og mandlige
side - det
filosofiske over for det tekniske - det åndelige verdensbillede
overfor det
rationelle, materielle, logiske -den industrielle verden over for
den organiske.
|
|