Jens Galschiøt: Min indre svinehund (My inner beast), 2002. Beton og jern. Foto: Kasper Lie. |
|
Politiske brandtaler støbt i bronze
1. maj. 2012 [Anmeldelse] Jens
Galschiøt laver ikke politisk kunst, han laver kunstnerisk politik.
Udstilling på Randers Kunstmuseum og omegn underbygger denne påstand og
giver plads og stor respekt til kvaliteterne i Galschiøts politiske
værk.
Af Kasper Lie
I den virkelige verden og på museum Udstillingen Mellem kunst og politik 1989 -2012
på Randers kunstmuseum tager konsekvensen af Jens Galschiøts engagement
i den virkelige verden. Den holder sig ikke udelukkende i kunstverdenen
inden for museets vægge, men spreder sig ud i virkeligheden til Randers
gader.
Værkerne ude i gaderne er medrivende som politiske taler
opildnet af revolutionær ild, mens værkerne inde på museet viser
Galschiøts brug af kunstneriske virkemidler til at få det politiske
budskab igennem.
Survival of the fattest, 2006. Kobber. Foto: Kasper Lie. Den fede kælling og den tynde neger På
grænsen mellem Virkeligheden og Kunstverdenen, lige udenfor indgangen
til museet, sidder en fed europæisk kælling på skuldrene af en
knogletynd negerdreng. Hans ben er stankelbenstynde og hovedet er ved at
forsvinde mellem kællingens svulmende lår.
Hun sidder mageligt
med selvretfærdig mine og udmåler Retfærdigheden i den herskende
verdensorden. Nok holder hun en bismervægt i høje hånd, men hun er ikke
blind som retfærdighedsgudinden Justitia.
Alt er oplyst Der er ingen omsvøb eller skjulte motiver hos Galschiøt – i skulpturen Survival of the fattest
er alt lagt frem for vores øjne, meningen kan aflæses i et enkelt blik
og kan ikke misforstås; den 3. verdens lidelser skyldes vores udbytning,
og vi europæere sætter dagsordenen og retfærdiggør derigennem alle vore
gerninger.
Kort og godt, koldt og brutalt, som en knytnæve lige i
ansigtet – vi ser udbytteren oven på den udbyttede og ved, at Galschiøt
har ret. Entydig politik overfor flertydig kunst Det
er den form for entydighed, der får mig til at betegne Jens Galschiøt
som kunstnerisk politiker frem for politisk kunstner. Kunst er, ideelt
set, flertydig og giver sjældent et enkelt perspektiv på verdenen. Sådan
er Galschiøt ikke. Han står ved, hvad han mener, og værkerne sår ikke
tvivl om disse meninger. Hjemløse, 2010. Kobber. Foto: Kasper Lie. Kunst er for tøsedrenge Det
kræver mod at være politiker frem for kunstner. Galschiøt har
investeret så meget politisk engagement i værkerne, at han ikke kan
forlade virkeligheden og hoppe ind i den trygge og ansvarsfrie
kunstverden, når lokummet brænder – han kan ikke, som politisk
engagerede kunstnere, fralægge sig ansvaret og påkalde sig, at han
'bare' laver kunst. Uforgængeligt street art Hans
værker er politiske slagord støbt i bronze, uforgængeligt street art,
der er lavet til at blive set og forstået ude i gaderne, ude i
Virkeligheden.
Derfor sidder den europæiske selvretfærdige kælling på skuldrene af den tynde neger uden for Randers Kunstmuseum. Og derfor står der bronzeskulpturer af hjemløse rundt omkring i Randers gader. Politik på museeum Men
udstillingen fortsætter også inde på museet. Værkerne herinde er ikke
mindre politiske end værkerne udenfor, men turen ind i kunstverdenen
forandrer dem. Det politiske er mindre påtrængende, når skulpturerne
stilles op inden for murerne. Det giver mulighed for at undersøge de
kunstneriske virkemidler Galschiøt benytter til at underbygge de
politiske udsagn. Seriel hungermarch 16
koncentrationslejr-tynde nøgne mænd står i tre snorlige rækker i den
første sal på museet, en tavs hungermarch størknet i bronze. Variationen
mellem de enkelte mænd består alene i små forskelle i støbningen, den
samme figur går igen og igen.
Hungermarchen, 2002, Foto: Kasper Lie. Serialiteten skaber en intensitet mellem de 16 mænd i Hungermarchen og giver dem en massiv tilstedeværelse i udstillingssalen. Gentagelsen
af den samme figur er en velafprøvet kunstnerisk strategi og bliver i
hænderne på Galschiøt et redskab til at levere det overordnede politiske
budskab med eftertryk.
Hungermarch i bronce Galschiøts
foretrukne materiale, bronzen, er også med til at sætte trumf på det
politiske indhold. De mørke bronzeskulpturer står fast i deres tyngde og
massivitet længe efter den sidste plakat med ordene Afrika sulter er opløst i regnen. Der skal kraner og smelteovne til før de 16 tynde sorte mænd tier med deres politiske budskab.
| | I guds navn (In the Name of God), 2006. Kobber. Foto: Kasper Lie. | Den lille pige med mobiltelefonen (The Little Match Girl), 2005, Foto: Kasper Lie. |
I verdens brændpunkterUdstillingen
i Randers viser, hvorfor Galschiøt er næsten usynlig i den danske
kunstverden. Og den viser samtidig, hvorfor han er meget synlig i den
politiske verdens brændpunkter. Galschiøt er nemlig politiker - en af de gode.
Fakta:
Jens Galschiøt (f. 1954) er uddannet som plade- og
konstruktionssmed på Odense Staalskibsværft i 1973. Selvlært sølvsmed og
skulptør med eget værksted i Odense siden 1985. Blandt hans mest
markante værker er Min Indre Svinehund fra 1993 og The Color Orange fra 2008.
Min Indre Svinehund
er en serie på 20 skulpturer opstillet i 20 byer i Europa inden for 55
timer uden tilladelse fra myndighederne. Opstillingerne skabte en
omfattende debat omkring et eskalerende fremmedhad i Europa. I flere
byer blev der fundet en permanent opstilling for skulpturen.
Læs mere om Min Indre Svinehund her The Color Orange
er et projekt og netværk skabt af Galschiøt, der blev etableret for at
sætte fokus på krænkelser af menneskerettighederne i Kina i anledning af
OL. Besøgende til OL blev opfordret til at bære farven orange som en
protest mod krænkelserne af menneskerettighederne.
The Color Orange netværket beskrev det således på deres hjemmeside:
”Den strenge censur kan forbyde brugen af åbenlyse symboler på
menneskerettighederne, men brugen af farven orange kan ikke forbydes.”
Selv blev Jens Galschiøt og hans medarbejdere nægtet adgang til Hong Kong i lufthavnen, underkastet forhør og siden udvist. Læs mere om The Color Orange her
|
Kommentarer (2)
Skriv en kommentar
|
Modtag vores gratis nyhedsbrev
|
|
|
Type: Udstilling
Titel: JENS GALSCHIØT. Mellem kunst og politik 1989-2012
Medvirkende:
Jens Galschiøt
Start: 20/04/2012
Slut: 22/07/2012
Sted: Randers Kunstmuseum Stemannsgade 2 8900 Randers 8642 2922
Tir. - Søn. kl. 11 - 17
www.randers-kunstmuseum.dk
|
|
Flytter den politiske kunst noget, eller er den bare for de i
forvejen frelste? Læs om kritisk, skæv og provokerende kunst med
politiske holdninger. Klik her
|
|
Kunst for de svages sag
30. jun. 2011 [Reportage] I Poor City kan festivalgæster via kunst, spil og arkitektur på egen krop opleve, hvordan det er at leve på kanten af samfundet. Læs mere
|
|
En kritisk mangel
28. jan. 2011 [Debatindlæg]
Samtidskunsten er præget af en fascinerende mangel på samfundskritik.
Og det til trods for at konflikterne i vores samfund og globale
tidsalder vel ikke bliver mere udtalte end de er lige nu. Læs mere
|
|
Ideologieksport
12. jan. 2011 [Anmeldelse] Nikolaj Kilsmark og Nynne Haugaards bog Wish You Were Here er et tiltrængt selvransagende indslag i fortællingen om kunsten som social og politisk aktør. Læs mere
|
|
Dusken er en kunstnerisk fuser
6. okt. 2010 [Debatindlæg]
Spørgsmålet er ikke om hvorvidt Surrend laver kunst, og om kongehuset
skal udsættes for kritik, men om hvordan kunsten udtaler sig? Og her
fejler Surrend. Læs mere
|
|
'Her er ikke plads til alsidighed'
19. aug. 2010 [Interview]
Er det blevet legitimt at sparke tænderne ud på dem, der ikke lige
passer ind? Elmgreen og Dragset er gået på gaden i kampen mod
hadforbrydelser. Læs mere
|
|
To stjerner til kunsten
8. jul. 2010 [Anmeldelse] Kunsten på Roskilde Festivalen 2010 var pakket ind i markante ambitioner. Men skuffelsen indtraf på lige så markant vis. Læs mere
|
|
Advarsel: Fare for dybde
9. mar. 2010 [Anmeldelse] Anti-krigsråbet bliver udfordret af en tiltrængt refleksion i CRW – contemporary reflections on war. Læs mere
|
|
Klimaudsmykning af København
6. nov. 2009 [Nyhed] Til klimatopmødet vil SevenMeters lave en lysende rød horisontlinje 7 meter over gadeplan i København. Læs mere
|
|
Roskilde: En hær af røde lygter, pingviner, frøbomber og statements
30. jun. 2009 [Reportage]
Kunsten deltager i klimadebatten på årets Roskilde Festival. På
campingområdets klimalejr finder vi kunsten, i form af kreative,
kampklare delegationer. Læs mere
|
|
Hjemløs på første klasse
12. nov. 2008 [Nyhed] Galschiøts livagtige bronzeskulptur af en hjemløs sidder med på første klasse til Wales. Læs mere
|
|