Tale og begrundelse for
Dansk El-Forbunds Kulturpris
Jørgen Juul, 26.10.2010
Sult,
fattigdom, undertrykkelse. Det er ikke de mest populære emner i den offentlige
debat.
Men
i verden er der mange millioner, der sulter, mange millioner af fattige, mange millioner
af undertrykte.
Og
det er godt, at nogen sætter dem på dagsordenen. Og sætter vores egen holdning
til problemerne på dagsordenen.
Det
gør modtageren af Dansk El-Forbunds Kulturpris.
Gennem
sin kunst formår han at skabe postyr. Somme tider vækker hans værker vrede.
Andre gange undren og debat. Og meget ofte bevågenhed i medierne.
Han
skaber også røre internationalt, når han præsenterer sine værker og happenings
i Kina, Mexico, Brasilien og andre lande.
Han
kalder sig selv for ”pladderhumanist”. Fordi han vil være i opposition til den
forråelse, man ellers ser i vores del af verden.
-
Vi lader som om, vi ønsker at hjælpe, men når det kommer til stykket, lukker vi
grænserne og beskytter vores egen rigdom, selv om det rammer de fattige lande,
siger han i det næste nummer af vores fagblad Elektrikeren.
Og
han har jo ret. Men vi har brug for én som ham til at minde os om det engang i
mellem.
Jeg
taler om Jens Galschiøt.
Mange
kender ham, men endnu flere kender et eller flere af hans værker:
For
eksempel skulpturen ”Min indre svinehund” – hvor et svinehoved med hugtænder
sidder på toppen af en krop iført en lang frakke.
Eller
”Skamstøtten” – en søjle af forvredne kroppe, som første gang blev opstillet i
Hong Kong otte år efter massakren på de kinesiske studenter på Den Himmelske
freds Plads i Beijing i 1989. Jens Galschiøt er i dag uønsket i Kina og Hong
Kong.
Hans
seneste store projekt i Danmark er ”M/S Anton – Flygtningeskibet”. Det er
fiskekutteren Anton, der om bord har 70 figurer af flygtninge.
Anton
sejler rundt til danske havne for at minde os om, at FN har som mål at halvere
verdens fattigdom og sult i 2015.
Til
december lægger flygtningeskibet til i Nyhavn i København for at blande sig i
julemarkedet. Man kunne kalde det en ægte Galschiøt-happening.
Ud
over, at han konstant prikker til vores samvittighed, er Jens Galsciøt selv en
gavmild person: I sit daglige arbejde husker han at dele ud af sin faglige
viden til kommende håndværkere og kunstnere.
Men
han er ikke velset på parnasset, og han klarer sig uden offentlig kunststøtte.
Dansk
El-Forbund mener, at både Danmark og verden omkring os har brug for en kunstner
som Jens Galschiøt. Derfor et det med stor glæde, at jeg overrækker ham Dansk
El-Forbunds Kulturpris og de medfølgende 25.000 kroner.