Jens Galschiøt, Billedhugger, Banevænget 22, DK-5270 Odense N
Tlf. (+45) 6618 4058, privat (+45) 6614 4038, Fax (+45) 6618 4158
E-mail: aidoh@aidoh.dk, Internet: www.aidoh.dk
Skatteankenævnet
Tolderlundsvej 2
5000 Odense.
Odense, 30. marts 2003
Vedr. CPR
040654-0499 Jens Galschiøt
Klage over skatteansættelsen for indkomståret 2000
Vi skal hermed - i fortsættelse af den foreløbige klage - påklage skatte-forvaltningens afgørelse af 5. februar 2003 vedrørende skatteansættelsen for indkomståret 2000.
Skatteforvaltningen har den 5. februar 2003 meddelt, at den
har ændret skatteansættelsen for 2000 således:
Ikke godkendt fradrag for udgift til fragt og rejse
vedrørende opstilling af Skamstøtten i Brasilien jf. SL § 6 155.894 kr.
- Refunderede udgifter 15.000 kr.
140.894 kr.
Der henvises til skatteforvaltningens afgørelse af 5.
februar 2003, som vi går ud fra skatteankenævnet får oversendt.
Det fremgår af afgørelsen, at skatteforvaltningen ikke har anset udgiften for fradragsberettiget i den skattepligtige indkomst, da den ikke opfylder kravene i Statsskattelovens § 6 a. Skatteforvaltningen har herunder ikke anset udgiften for en reklameudgift. Skatteforvaltningen har anset udgiften udsprunget af ”privat interesse bl.a. for at gøre opmærksom på undertrykkelse af befolkningsgrupper forskellige steder i verden”.
Skatteforvaltningen har understreget, at man er enig i, at der ikke har været tale om en “fornøjelses- eller ferietur”, hvilket også understreges af, at ingen af deltagerne er blevet beskattet af rejsen, og at det fortsat er godkendt, at udgiften er afholdt inden for rammerne af virksomhedsordningen, blot som en ikke fradragsberettiget omkostning.
Det bør også understreges, at skatteforvaltningen har
foretaget en fuldstændig gennemgang af Jens Galschiøts regnskab og bogføring
for 2000 og ikke fundet unøjagtigheder i bogføringen, eller sammenblanding af
private og erhvervsmæssige udgifter.
Til forståelse af
Jens Galschiøts virksomhed som kunstner, herunder hele konceptet
vedrørende Skamstøtten henvises til det udførlige materiale, der er forelagt
skatteforvaltningen, og som vi går ud fra på ny forelægges for Skatteankenævnet.
Vi vedlægger et dokument der indeholder nogle betragtninger
om forholdet mellem kunst og erhvervsvirksomhed. Men her vil vi koncentrere os
om de principielle og aktuelt gældende skattemæssige regler.
Indkomst fra kunstnerisk virksomhed er skattepligtig jfr.
statsskattelovens almindelige regler i § 4, stk. 1 litra a. I denne indkomst er
der fradrag for driftsomkostninger således som det er formuleret i statsskattelovens
bestemmelser i § 6 litra a:
”Driftsomkostninger, dvs. de udgifter, der i årets løb er
anvendt til at erhverve, sikre og vedligeholde indkomsten, derunder ordinære
afskrivninger.” Jfr. lov nr. 149 af 10.
april 1922.
Bestemmelsen i statsskattelovens § 6 litra a er identisk med den oprindelige bestemmelse i statsskatteloven fra 1903, der nu den 15. maj har 100 års jubilæum.
Når en sådan bestemmelse har kunnet holde i 100 år skyldes det jo, at den er udformet med stor omhu.
Den gælder jo i den kontekst, at den skal ses i fortsættelse af § 4, stk. 1, litra a, der opregner, hvilke indkomster, der er skattepligtige, herunder:
” a. af agerbrug,…. og alt,
hvad der er oppebåret for eller at anse som vederlag for videnskabelig,
kunstnerisk eller litterær virksomhed …… ”
Omkostningsbegrebet i SL § 6 litra a skal naturligvis ses i
sammenhæng med den indkomst, der henføres til, og der er selvfølgelig forskel
på karakteren af udgifter, der skal bruges til at sikre og vedligeholde
indkomsten ved kunstnerisk virksomhed og ved agerbrug, for at bruge en anden
del af bestemmelsen.
Det bør herunder understreges, at kunstnerisk virksomhed
ikke i skattelovgivningen sidestilles med erhvervsmæssig virksomhed. Det kan
have samme karakter, men der kræves ikke samme ”forretningsmæssige”
virksomhed i kunstnerisk virksomhed i forhold til almindelig erhvervsmæssig
virksomhed. Det fremgår dels af placeringen som selvstændig indkomst-art i
Statsskattelovens § 4, stk. 1, litra a. Men det er desuden understreget for
ganske nyligt i Folketinget og af den nye regering.
Der er så sent som i december 2002 vedtaget særlige
skatteregler for kunstnere (Lov nr. 1062 af 17. december 2002 om ændring af
virksomhedsskatteloven, ligningsloven og personskatteloven (Udlignings-ordning
for kunstnere), netop i erkendelse af, at kunstnerisk virksomhed ikke er at
sidestille med sædvanlig selvstændig erhvervsvirksomhed.
Vi er for så vidt enige med skatteforvaltningen i, at dette
bevirker, at kunstnere ikke er direkte omfattet af reglerne i Ligningslovens §
8, stk. 1 om reklame, der i sin natur kun gælder virksomhed med produktion og
handel m.v. , jfr. ordlyden:
”Stk. 1. Ved
opgørelsen af den skattepligtige indkomst fradrages udgifter, som i forbindelse
med den skattepligtiges erhverv er afholdt til rejser, reklame og lignende med
det formål at opnå salg af varer og tjenesteydelser i det pågældende og senere
indkomstår.”
Men det bemærkes, at denne bestemmelse blev indsat i
ligningsloven i 1959 (ved lov nr. 325 af 14. december 1959) netop for at løse periodiseringsproblemet.
Statsskattelovens udgiftsbegreb bruger ”årets løb”, men da reklameudgifter ofte
afholdes for at sikre fremtidige indkomster indsatte man bestemmelsen, der jo
har formuleringen: ”i det pågældende og senere indkomstår”.
Men netop på området for kunstnerisk virksomhed har man et
andet periodiseringsbegreb. Kunstnere skal ikke aktivere omkostninger, herunder
produktionsomkostninger, idet kunstnerisk virksomhed ikke er omfattet af
varelagerloven. Der anerkendes altså løbende fradrag for omkostningerne uden at
de kræves henført til et bestemt produkt.
Som eksempel på denne praksis kan vi henvise til Landsskatterettens
kendelse af 7.9.1989 (j.nr. 1989-3-451.
Som anført er det Statsskattelovens § 6, litra a, der
indeholder rammerne for fradrag.
Det er da også statsskattelovens bestemmelser, der specielt
i de senere år har åbnet mulighed for, at virksomheders udgifter til
sponsorering af kulturelle og sportslige aktiviteter er skattemæssigt
fradragsberettiget, uanset dette ikke er rette direkte mod virksomhedens
kundegruppe. Sponsoreringen af kulturelle aktiviteter giver en positiv omtale,
der er af økonomisk værdi for virksomheden, og dette er forstærket med
udviklingen af informations-samfundet, der jo bl.a. er karakteriseret ved, at
store dele af pressen specielt fokuserer om såkaldte events.
Ud fra dette er det vor påstand, at det er inden for den nuværende
skattelovgivnings rammer (altså omfattet af Statsskattelovens § 6, litra a), at
der er fradrag for de pågældende udgifter.
Dels er grundlaget for udgiften: opstillingen af Skamstøtten
i Brasilien, led i afviklingen af den kunstneriske aktivitet, der må betegnes
som Skamstøtteprojektet. Dette projekt kan ikke ses isoleret vedr. Skamstøtten
i Brasilien, men som et fortsat kunstnerisk projekt.
Som stort set al kunstnerisk virksomhed, er et af formålene
med det kunstneriske projekt, at der skabes debat om indholdet (eventuelt via
formen). Dette er til fulde opnået med
dem pågældende rejse. Den pågældende rejseudgift er affødt af ønsket om
opstilling i Brasilien, som repræsentant for en nation med en stor økonomisk
undertrykt befolkningsgruppe (og ikke Brasilien som mål for konkrete kunder).
I princippet er det kunstneren, og ikke skattevæsenet, der
skal afgøre, om en bestemt udgift er nødvendig for det kunstneriske resultat,
og skattemyndighederne vil jo ikke påstå, at der til et givet værk er brugt for
meget eller for dyr maling, blot
udgiften og formålet kan dokumenteres.
Men netop i den aktuelle sag, kan det meget fyldig
dokumenteres, at formålet med rejsen har skabt debat om det kunstneriske
projekt, der hedder Skamstøtten.
Det må her understreges, at formålet jo ikke var konkret at
få afsat Skamstøtten mod et stort honorar, men at indgå i Galschiøts
almindelige kunstneriske virke.
Men hertil kommer, at offentlig omtale, herunder også
almindelig omtale i massemedierne jo har en konkret økonomisk konsekvens, idet
det i al almindelighed giver større interesse om kunstnerens værker, med deraf
følgende økonomisk forøget efterspørgsel, og derfor større salg og højere
priser.
Dette gælder for så vidt også den anden aktivitet der drives
af Jens Galschiøt, nemlig socialpædagogisk
virksomhed. Det store omtale giver stor interesse fra unge, og set i en
almindelig traditionel kontekst, giver den megen omtale betydeligt bedre
mulighed for at ”afsætte” produktet socialpædagogisk aktivitet.
Selv om hverken den kunstneriske virksomhed eller den
socialpædagogiske aktivitet udføres ud
fra et profit maksimerings synspunkt, kan det ikke desto mindre aflæses af
”virksomhedens” aktivitet, herunder omsætning og resultat, at der er den store
medieomtale.
Det fremgår jo af tallene for de sidste år, dels 2000,men
endnu kraftigere af 2001.
I 1.000 kr. 2000 2001
Omsætning 1.629 2.531
Resultat af primær drift 305 735
Årets resultat 320 752
Det bemærkes herunder at skulptursalget har været henholdsvis
484 t.kr i 2000 og 750 t.kr i 2001.
Det fremgår heraf, at også efter den målestok, som Odense
Skatteforvaltning har på berettigelsen af omkostninger, er kriteriet om
økonomisk begrundelse og profitmaksimering opnået, selv om det for så vidt ikke
har været formålet.
Skatteforvaltningen argumenterer med, at udgifterne vedrører
forhold, der har Jens Galschiøts private støtte og bevågenhed, og derfor er af
privat karakter.
Nu er det selvsagt noget direkte vrøvl, når det bruges det
argument, at den kunstneriske aktivitet er udtryk for kunstnerens personlige
holdning. Ja - bortset fra rene
klatmalerier – som skatteforvaltningen formentlig vil anse som kunst, hvis
det kan sælges med profit – så vil kunstnerisk aktivitet normalt være udtryk
for kunstnerens personlige holdning.
Det antydes nærmest, at det nok er udtryk for politisk,
privat aktivitet, at opstille skamstøtten, fordi Jens Galschiøt selv
sympatiserer med for skamstøttens formål, at udstille urimeligheden i den
økonomiske udvikling i verden, herunder specielt de brasilianske landarbejderes
økonomiske vilkår.
Men det diskvalificerer ikke kunst som økonomisk objekt, at
kunstneren kan stå inde for det kunstneriske budskab.
Desuden gør skatteforvaltningen den fejl, at de anser
opstillingen af Skamstøtten for en kunst (salgs)udstilling. Men selve
opstillingen er jo et led i den kunstneriske aktivitet, og ”udstillingen” heraf
er jo ikke kun møntet på folk i Brasilien, men alle, der gennem pressen ser og
læser om Skamstøtten.
Hvis man skal følge Skatteforvaltningens tankegang, så
betyder denne, at en virksomhed ikke har fradrag for deltagelse i en rejse til
Kina eller Indien, hvis der deltager en kongelig pris, og
virksomhedsindehaveren er royalist, og der ikke på turen foretages egentligt salg.
Skatteankenævnet kan vist selv se absurditeten i dette synspunkt.
Påstand
Vi skal altså påstå, at skatteansættelsen for indkomståret
2000 nedsættes til det selvangivne, og den forhøjelse, der fremgår af
Skatteforvaltningens kendelse af 5. februar 2003, bortfalder.
Afslutning
Vi står til rådighed med yderligere oplysninger, hvis det ønskes, lige som vi selvfølgelig gerne vil deltage i et møde med skatteankenævnets sekretariat, hvis dette ønskes af sekretariatet eller skatteankenævnet.
Vi anmoder om at blive holdt underrettet om sagens behandling, herunder at modtage kopi af indhentede udtalelser fra Skatteforvaltningen.
Vi går ud fra vi får fremsendt udkast til sagsfremstilling, inden denne forelægges for skatteankenævnet. Vi forbeholder os i den forbindelse muligheden for at fremkomme med supplerende indlæg og eventuelt begære personligt fremmøde for skatteankenævnet, men vi anser det ikke på nuværende tidspunkt for nødvendigt at begære forhandling eller foretræde for skatteankenævnet, da sagen er af en sådan karakter, at vi forventer at få ret uden større problemer.
Med venlig hilsen
Jens Galschiøt
og ekstern skatterådgiver