- en kunsthistorisk betragtning
Af
Kunst og symbol
Da Jens Galschiøt valgte at sende sin skulptur
Skamstøtten til Hong Kong på årsdagen for nedkæmpelsen af studenterne på
Tiananmen-pladsen den 4. juni 1989, blev den et symbol på studenter- og
demokratibevægelsens arbejde for at sikre menneskerettighederne i Kina. Med
skulpturen markeredes en støtte til unionen af demokratiske partier, og
Skamstøtten synliggør stadig ved sin uafviselige tilstedeværelse myndighedernes
repressive handlinger.
Det kunstneriske udtryk træder naturligt nok i baggrunden
i den umiddelbare mediedækning af begivenhederne omkring højtideligholdelsen af
den 4. juni. Ser man som et forsøg bort fra skulpturens funktion som symbol og
betragter Skamstøtten som et kunstværk, giver det en chance for at kaste lys på
Skamstøttens udtryk og kommunikationsmæssige styrke. Man kommer dog ikke uden
om den politiske kunsts tilbagevendende spørgsmål, om hvorvidt det handler om
kunst.
Idé eller kunstværk
Den politisk orienterede kunst har problemer med at blive
taget alvorligt som kunst. Måske ikke af den brede befolkning, men i de
kunstfaglige kredse, hvilket ikke i sig selv er overraskende i betragtning af
at den politiske kunstner ofte vælger at
bruge sine kræfter på den politiske sag frem for på det rent æstetiske.
Den danske forfatter Ulrikka S. Gernes, der var tilstede ved
mindehøjtideligheden i Hong Kong, kalder i sin erkendelse af den politiske
kunsts problematik Skamstøtten for en genstand. Hun mener at det giver
problemer at skille skulpturen fra sin metafor:
“Skamstøtten er en mærkelig skulptur - mere en idé end
et kunstværk - en genstand, der på godt og ondt har påtaget sig et egetliv.
Efter en bevæget nat er denne aparte skulptur, fremstillet i Odense, blevet
defineret af nogle omstændigheder på den anden side af kloden og har fundet sin
betydning som en metafor for demokratibevægelsens og studenterunionens kamp for
ytringsfrihed og menneskerettigheder - i Hong Kong såvel som i Kina. Hvis man
vil se værket uafhængigt af sin metafor, er man nu nødt til strengt at adskille
symbol og kunst, og når man tager symbolet væk er spørgsmålet, hvor meget kunst
der er. Men det vil der nok først blive talt om, når demokratibevægelsens mål
er nået.” (Kilde: Information, 6.6.1997)
Overskrider grænser
Kunst som middel, proces eller kunstværket som noget
endegyldigt er nogle af de spørgsmål, der for alvor har været gældende i
kunstdebatten siden realismen i anden halvdel af 1800-tallet. I vores århundrede
har der været mangfoldige bestræbelser på at nedbryde grænserne og skabe en
forbindelse mellem kunst og virkelighed, blandt andet ved som surrealisterne
at beskæftige sig med det ubevidste, som cobra-malerne konkret at male ud over
lærredet først på rammen, så på vægge og lofter, eller ved at benytte sig af
færdigproduceret materiale, som normalt indgik i hverdagen, etc. Den politiske
kunst er beslægtet med disse bestræbelser, men ofte i en sådan grad at det
æstetiske bliver erklæret for sekundært.
Det essentielle
Galschiøt medvirkede på Verdensudstillingen i Sevilla i
1992 med en kæmpe-installation af 22 stål-skjolde, der alle var gennembrudte af
ansigter. I denne installation finder man yderligere en nøgle til Galschiøts
arbejde, hvis man ser gennembrydning af skjolde som et billede på noget
centralt. Betragter man nemlig hele Galschiøts værk under et, og især
Skamstøtten som det sidste udspil, er der en vilje til at nå ind til noget
essentielt bag det tilsyneladende. På den måde gennembryder Galschiøt vores
skjolde mod at lade dét trænge ind, som vi ikke ønsker at beskæftige os med.
Skamstøtten udtrykker sådanne smertelige erfaringer som menneskets nøgne
eksistens og dets udsathed.
Drop blufærdigheden
Skamstøtten er sammenlignet med megen nutidig kunst ikke
eksperimenterende, men fremstår som en traditionel skulptur på sokkel uden
installationens fragmentariske karakter. Den tårner sig langt op over hovedet
på beskueren og knytter sig derved ikke direkte til erfaringsverdenen. Også i
sit uforgængelige materiale knytter Skamstøtten an til tidligere tiders skulptur
langt fra dele af den samtidige kunsts afsøgning af forfaldsæstetikker.
Hvor vor tids kaos forårsaget af ideologiernes og de
store fortællingers sammenbrud ofte bliver mødt med ironi og distance indenfor
billedkunsten, dropper Galschiøt blufærdigheden og kaster sig ud i et forsøg på
at skildre den almene menneskelige smerte.
Skamstøtten består af menneskekroppe der vrider sig,
støtter sig til hinanden og strækker sig både mod hinanden og mod beskueren.
Figurerne vokser ud fra et fælles stof, som de ikke slipper. Alle er de bundet
sammen af et rod-net, der bevæger sig fra bunden over de spændte kroppe mod
toppen hvor den spidser til og krones af en enkelt figur.
Kaos som mulighed
Blandt figurerne er der elementer af klassiske
fremstillinger, hvor idealet er den klart definerede krop, hvilket dog straks
nedbrydes af de forgræmmede ansigter med de åbentstående munde, der forvandler
dem til groteske skikkelser. Arme og ben glider langsomt ud i abstraktionen,
der igen flyder sammen med andre figurer, og man fornemmer at der i stoffet
hersker kræfter der ikke kan tæmmes, men som udgør en bevægelse og en mulighed.
I bevægelsen eller det udflydende knyttes der an til et vækstmotiv, som blandt andet ses i den katalanske kunstner Antoni Gaudís arkitektur. Vækstmotivets iboende bevægelse rummer det kaotiske i bred forstand. Med den ekspressive menneskefigur etableres der dermed en kommunikation med beskueren, der bringer det kaotiske frem, som menneskets eksistentielle vilkår er omfattet af. Det siges af Kierkegaard i udtrykket ‘den nødvendige smerte’.
Det drejer sig om langt mere end æstetik. I Skamstøtten
bringes en nødvendig smerte frem, som ellers på mange måder forsøges fjernet
fra livet. Derved kan kunsten have en healende eller rensende betydning.
Aristoteles forbandt denne gennemlevelse af tragedien netop med renselsen
eller på græsk “katharsis”. Det kan siges at være hvad Skamstøtten åbner
mulighed for i kraft af sit ekspressive formsprog. Galschiøt vil have os til at
reagere ikke så meget på selve skulpturen som på absurditeten, hvor den opstår
i hverdagen og i livet.
3. juli ´97
Hannah Haansbæk Rasmussen (stud. mag. i kunsthistorie)
Level Up |
||
Writings about Jens Galschiot |