Da
jeg som 15-årig meldte mig ud af Folkekirken, var det en reaktion imod den
småborgerlige og livsfornægtende holdning, som jeg oplevede, at den danske
kirke stod for.
Jeg
var egentlig ikke antireligiøs, men jeg syntes bare ikke, at præsterne og
kirken havde samme opfattelse af retfærdighed, som jeg havde. Derfor indgav jeg
skilsmissebegæring, og jeg tror ikke, den lokale præst mente, at det var et
stort tab for kirken.
Jeg
havde aldrig forestillet mig, at jeg 35 år senere skulle finde mig selv på en
prædikestol.
Nogle få år efter rejste jeg til Asien. I Teheran
faldt en gammel dame om på gaden lige foran mig. Jeg forsøgte at hjælpe, men
alle andre gik bare forbi og var tilsyneladende ligeglade med, at hun skulle
ligge og dø alene. Jeg var rystet, men gjorde som alle andre, rejste mig og
gik. Det var hård kost for en 17årig, og jeg besluttede mig på stedet til at
blive socialist.
Senere
oplevede jeg hungersnøden i Afghanistan og blev vant til at se døde børn og
voksne omkring mig.
Jeg troede at socialismen og arbejderklassen skulle
frisætte verden i et nyt retfærdigt tusindårsrige.
Jeg
gik i lære på Lindøværftet, blev venstresocialist og leder af lærlingene! 10 år brugte jeg på drømmen, men pludselig
troede jeg ikke på mit eget projekt.
Jeg
havde ikke glemt den gamle kvinde eller hungersnøden. Men når jeg ikke havde
noget svar på de globale problemer, havde jeg heller ingen ret til at udtale mig,
og jeg valgte at tie stille de næste 10 år.
Jeg blev billedhugger og skabte æstetiske
skulpturer. Fortolkninger af verdens underværker, især kvinder. Men smerten ved
uretfærdigheden og verdens ubalance beholdt jeg for mig selv.
I
1992 var jeg på verdensudstillingen i Sevilla med en større kunstudstilling.
Imedens rasede den jugoslaviske borgerkrig. Serberne brugte en ny strategi med
at massevoldtage muslimske kvinder, slå deres mænd og børn ihjel og efterlade
dem gravide med serbiske børn i livmoderen.
Massakrerne
udløste store flygtningestrømme op gennem Europa, bl.a. til Tyskland, hvor de
blev interneret i de tomme beton-ghettoer, som de østtyske arbejdere havde
forladt ved Berlin-murens fald. Udenfor bygningerne samledes unge højreradikale
tyskere og kastede brændende molotovcocktails ind ad deres vinduer, så de
måtte evakueres endnu engang.
Det
chokerede mig. Jeg have forestillet mig, at efter Auschwitz gjorde vi det ikke
mere. Jeg troede at vi i Europa havde nået en grad af civilisation og viden, så
vi ikke ville genoptage barbariet fra 40erne.
Men
også dette var åbenbart en af mine ungdoms illusioner.
Jeg
begyndte at undersøge, hvad det var for nogle mekanismer, der gør almindelige
mennesker i stand til at gennemføre massakrer. Hvilken vej har man betrådt, fra
man var en pæn civiliseret tysker i 1930erne til 5 år efter at blive
fangevogter i en kz-lejr, der kynisk udryddede 10 millioner mennesker i
historiens første industrielle massedrab.
Det
starter som en glidebane, med en dæmonisering af ’de andre’, der er blevet
farlige, dovne, nassere, urene, beskidte og lidt umenneskelige. Netop
umenneskelighed er kodeordet. Først når de er blevet til en slags dyr, kan vi
tillade os at få dyret frem i os selv og slå dem ihjel.
Det
er fravalget af moral og etik og tilvalget af rationel og instinktiv (dyrisk)
tankegang, der var baggrunden for barbariet.
Det
er som en slags forførelse, en psykose, en troldsplint, der forhindrer os i at
se virkeligheden. Tyskerne kalder det ’den indre svinehund’.
Jesus kalder den i dagens
tekst ”djævlen, der er faderen til løgnen” - ham, der forhindrer os i at se
sandheden.
Og
det er svært at fastholde sandheden i disse situationer. Langt de fleste
overgiver sig til instinktet og bakker op omkring barbariet. Kun nogle få siger
fra, og de bliver kaldt landsforrædere og udsat fra repressalier.
Det
gik op for mig, at når det kunne ske for tyskerne og serberne, kunne det også
ske for mig, med mindre jeg påstod, at jeg var et bedre menneske end dem, men
det har jeg ikke noget belæg for.
Måske
er det dét Jesus vil fortælle os med ordene ”Lad den, der er uden synd kaste den
første sten”. Vi bærer alle svinehunden i os.
Disse
undersøgelser betød en ny ændring af mit liv. Selv om jeg stadig ikke havde
fundet et samlet svar på verdens problemer, kunne jeg nøjes med at forholde mig
til det vigtigste.
Jeg
ville forsøge at fastholde min egen menneskelighed og medfølelse over for andre
mennesker, uanset hvor umenneskelige
mine omgivelser måtte blive. Jeg besluttede mig til at være en af dem, der
ville sige fra til barbariet og dæmoniseringen af mine medmennesker. For at
huske på det, materialiserede jeg min indre djævel i skulpturen ’Min indre
Svinehund’.
Denne
nye beslutning og erkendelse gjorde også, at jeg ikke behøvede at bære smerten
ved den gamle kones død og verdens armod i stilhed. Nu kunne jeg råbe den ud og
kræve handling fra menneskene omkring mig, der alle hører til de rigeste på
kloden.
Når
de spurgte mig, hvad jeg ville gøre ved ubalancen, kunne jeg med sindsro sige,
at jeg ikke havde noget svar, men at jeg ikke vil acceptere at leve i en
verden, hvor den ene tredjedel lever i et overflodssamfund, imedens resten
lever i dybeste armod. Og at jeg er villig til at dele min rigdom og sænke min
levestandard for at få en verden i bedre balance.
Kan
du huske det? - De rev Berlin-muren ned og vi jublede. Verden var blevet hel,
nu var der ingen røde og hvide. Vi var alle hvide.
Men
der var stadig ubalancen og alle stenene vi rev ned fra Berlin, brugte vi til
at bygge en ny og større mur. Denne gang for at adskille de rige fra de
fattige. Vi lukkede døren og afskærmede os fra de fattige, der forsøgte at
flygte fra krigen og umulige levevilkår.
Verden
er blevet så lille på grund af globaliseringen og den globale kommunikation, at
den ikke kan rumme sin egen ubalance. Oven i flygtningestrømmene er der opstået
en international terrorisme, der bomber tilfældige civile mål for at skabe
yderligere polarisering.
I Berlin byggede de muren på få dage. Men det var
ikke nok. Mennesket er et snedigt væsen og lader sig ikke stoppe af mure.
Tyskerne kravlede over for at se til deres venner og familier på den anden
side.
·
Så
ryddede man et stort stykke på østsiden af muren, så var det lettere at stoppe
menneske- strømmen, men heller ikke det fungerede optimalt.
·
Så
udlagde man miner, det hjalp en smule, fordi mange blev bange, da de hørte om
folk, der blev dræbt og lemlæstet af minerne. Men det var ikke nok.
·
Så
opsatte man automatiske maskinpistoler der skød på alt, der bevægede sig på
østsiden af muren. Det hjalp - næsten ingen kom derefter over.
·
Men
prisen var høj. Efter murens fald stod de politikere, der havde givet ordren om
at skyde uden varsel, anklaget for domstolen for umenneskelighed.
Problemet
er, at det er den måde, man stopper mennesker på: først kontrol, så
repressalier og til sidst drab. Det er den glidebane Europa er ude på. Det er
dem, der bygger muren, der bliver afstumpede.
Vi
har været igennem kontrollen, strammet lovgivningen imod flygtningene til
ukendelighed. Vi er i gang med repressalierne.
·
Krigsflygtninge
bliver sendt tilbage til de fængsler og torturkamre, de er flygtet fra. Holland
har lige udvist 35.000 mennesker, hvoraf mange har boet i landet i over 10 år.
·
Der
er monteret scannere langs hele Europas Middelhavskyst for at hindre
bådflygtningene fra Afrika i at komme i land.
·
Alle
lastbiler og skibe bliver målt med detektorer, der kan registrere menneskelig
udåndingsluft, før de bliver lukket ind i Europa.
Også
drabene er vi begyndt på.
·
Grækenland
har mineret grænserne ind imod Tyrkiet, 30 flygtninge har mistet livet de
sidste 5 år.
·
Scannerne
i Middelhavet tvinger flygtningene ned i mindre og mindre både for ikke at
blive opdaget. Flere hundrede drukner hvert år, og dem der ikke er blevet ædt
af hajerne, driver ind på den spanske kyst flere gange om ugen.
Men det er jo ikke vores skyld. De kunne jo lade
være med at flygte fra deres bødler. Vores kristne idealer om at ”behandle
næsten som vi vil have næsten skal behandle os” stopper ved nationalgrænserne.
De burde vel for længst have indset, at den rige
verdens ord om ”menneskelivets ukrænkelighed” ikke gælder for de fattige i den
tredje verden. F.eks. dør der 35.000 børn om dagen af sultrelaterede sygdomme,
der let kunne helbredes.
Hvorfor forskanser vi os?
·
For
at beskytte vores egen civilisation siger vi. Men hvad er det? – ’frihed,
lighed og broderskab’??
·
Kan
nogen forestille sig, at opbygningen af muren og kampen imod terrorismen vil
understøtte disse civilisationsværdier. For mig at se er vores reaktion på
ubalancen kun med til at eskalere konflikterne hen imod en vestlig verden, der
er gennemkontrolleret, repressiv og undertrykkende, altså i modsat retning af
vores demokratiske værdier.
·
Så
spørgsmålet er, om det er de fremmede eller vores reaktion på de fremmede, der
er en trussel imod vores civilisation.
Et andet spørgsmål er:
·
om
det er vores civilisation vi bekymrer os om, eller om det i virkeligheden er
vores penge og høje levestandard vi er nervøse for at miste.
·
Kunne
det tænkes at det er af ren grådighed vi forskanser os, fordi vi ikke vil dele
med de fattige?
·
Kunne
det tænkes at vores penge er mere værd end vores menneskelighed?
·
Kunne
det tænkes at de fleste i deres stille sind allerede har skiftet kærlighedens
og barmhjertighedens Gud ud med mammon?
Kun mennesket er i stand til at fravige rationel og
instinktiv handling. Det er vores evne til at skabe etiske og moralske
værdinormer, der giver os retten til at kalde os mennesker.
Jeg ved ikke om jeg kan kalde mig kristen. Men jeg
mener at Jesu tale om kærlighed og tilgivelse burde være fundamentet for alle
menneskers samvær. Og jeg tror på at Jesus ville have bakket denne prædiken op.
At det er altafgørende at fastholde de grundlæggende
værdier understreger Jesus i dagens tekst med ordene ”den som holder fast ved
mit ord, skal aldrig i evighed se døden”.
Amen
Level Up |
||
Writings by Jens Galschiot |