Forord til Vælt dagsordenen:
Jeg står oppe på stenkajen, nedenfor løber flodens
mudrede, gule vand dovent af sted. Nogle af mine venner sidder på en bænk lige
bagved mig og nyder småsnakkende et par øl. Den enes lille datter er med og
leger fredeligt ved kajen, alt ånder fred og idyl. Pludselig falder pigen i
vandet, jeg ser hende forsvinde i det plumrede vand, vender mig og råber til
mine venner for at få dem til at hjælpe med at få hende op.
Vi fandt hende aldrig, hun blev taget af strømmen og
druknede. Vi kunne intet se i det mudrede vand. - Det var min skyld - hvis jeg
var sprunget i vandet, mens jeg havde fokus på hvor hun var gået ned, havde jeg
formentlig reddet hende. Men da jeg vendte mig om for at få hjælp, mistede jeg
orienteringen.
Jeg vågnede og opdagede, at det bare var en drøm,
men en af den slags, der kom til at ændre mit liv. Jeg vidste hvad den betød:
hvis jeg kiggede bagud og slap fokus i det afgørende øjeblik, ville jeg tabe
alt på gulvet - så ville mine børn drukne.
Når jeg fortæller denne historie i en bog om
lobbyisme, er det fordi jeg havde drømmen i en periode hvor jeg for første
gang forsøgte at sætte min kunst ind på at skabe debat omkring et samfundsmæssigt
emne, der berørte mig.
Min Indre Svinehund hed de 20 stk. tonstunge
skulpturer, som jeg forberedte at stille op på centrale pladser i europæiske
byer. Ikke som en protest, måske snarere som et billede på min personlige
angst for hvordan Europa kunne udvikle sig. Problemerne med projektet tårnede
sig op, alle mine tidligere støtter indenfor kunst og erhvervsliv var faldet
bort. ’Politisk kunst’ er ikke populær i de kredse. Alle sagde at projektet
var for stort og uigennemførligt, og jeg havde ingen penge.
Så kom drømmen, og jeg besluttede at springe uden
sikkerhedsnet mens jeg havde fokuset. Jeg bestilte 9 Shell-kort til lastbilerne
der skulle køre Svinehundene ude i Europa .Gik i banken og fik hundrede checks
udstedt på min firmakonto. Projektet blev gennemført i løbet af en uge under
stor mediebevågenhed.
Problemet med alle de ubetalte regninger løstes lige
før min konkurs, mirakuløst ved at et forsikringsselskab udbetalte mig en
større erstatning for en af mine skulpturer, der var blevet skadet på verdensudstillingen i Sevilla EXPO `92.
Min egen historie er, at jeg i 70erne som ung
klejnsmed på Lindø-værftet var meget politisk aktiv omkring partiet VS. Men
efter næsten et årti med politisk arbejde blev jeg desillusioneret. Jeg var
dødtræt af partidiskussionerne, og jeg troede ikke længere på at ’Det
Socialistiske Rige’ ville løse alle problemerne.
Jeg blev politisk passiv og begyndte at forholde mig
til æstetikken. Jeg skabte bronzeskulpturer der hyldede kvinden og
tøjdraperingernes æggende folder. Det gik strålende, jeg blev kaldt en succesfuld
kunstner, lavede skulpturer til Dronningen og samarbejdede med de store modeskabere.
Min sociale indignation var intakt, jeg kunne stadig
se verdens urimeligheder. Men efter alle årene på venstrefløjen følte jeg, at
når jeg ikke havde et (politisk) svar, kunne jeg ikke tillade mig at udtale mig om problemerne.
Først efter endnu et årti, denne gang som politisk
passiv, gik det op for mig bl.a. pga. den jugoslaviske borgerkrig og vores
reaktion på flygtningene fra Balkan, at den europæiske civilisation var på vej
ind i en ny antihumanistisk fase, og jeg besluttede mig for at tage bladet fra
munden.
Jeg havde stadigvæk intet politisk svar, men valgte
i stedet for at stille spørgsmål ved at give kunstnerisk udtryk for mine
frustrationer over at være en del af denne verdensorden. Det gik op for mig at
det slet ikke var politik, men derimod etik jeg ville diskutere. Jeg begyndte
at bruge mine skulpturer som skulpturelle opråb. Jeg var blevet en
græsrodsaktivist, en deltager i spillet om den globale balance.
Jeg ville ønske at jeg havde haft denne bog, som er
en velkommen vejledning i, hvordan man som enkeltperson eller organisation kan
lave aktiviteter, der påvirker beslutningstagerne. Det havde nok sparet mig
for nogle knubs.
Virkelighedens teater
Jeg tager en lille bid af virkeligheden ind på mit
kunstatelier og omfortolker den v.hj.a. mit symbolsprog. Derefter genplacerer
jeg den i virkelighedens offentlige rum. Der kommer den til at virke som
katalysator for diskussionerne om hvordan verden fungerer og er med til at
skabe nye vinkler, der blotlægger absurditeten og dobbeltmoralen. Kunsten
bruges til at stille spørgsmål og afdække tomheden, som drengen i Kejserens
nye Klæder der afslørende råber ”han har jo ikke noget tøj på”.
Mine happeninger fungerer som gigantiske
teaterstykker. Skulpturerne dukker pludseligt op i gadebilledet og sætter
forestillingen i gang. Politikere, pressen og offentligheden trækkes ind som
skuespillere. De har let ved at indtage deres rolle, da happeningens symbolik
er åben for fortolkning. Men uanset hvad de gør, bidrager de til happeningens
dynamik ved hele tiden at skabe nye symboler.
Min Indre Svinehund blev opstillet uden varsel
overalt i Europa omtrent samtidig, som symbol på den næsten psykotiske
virkelighedsforvrængning, der gør mennesker i stand til at begå de mest rædselsfulde
handlinger imod andre mennesker i den nationale selvgodheds navn. Den advarede
om, at vores fælles europæiske civilisation, som alle fra højre til venstre
postulerer at bakke op om, var i fare, hvis vi opgav vores humanisme. Set fra
denne vinkel er det ikke de fremmede der er farlige for os, men vores reaktion
på de fremmede. Svinehunden vakte voldsomt røre, og mange valgte at tage
udgangspunkt i denne vinkel i racismedebatten.
Skamstøtten er 8 meter
høj og består af 50 menneskekroppe der er vredet op i en obeliskformet
skulptur. Den opsættes for at fastholde erindringen om et overgreb som aldrig
må gentage sig. Ti skulpterer sættes op i løbet af de næste 20 år. Den første blev
opstillet i Hongkong i 1997 for at mindes massakren på den Himmelske Freds
Plads Beijing 1989. Skulpturen var midtpunktet i en ceremoni hvor 55.000 mennesker
var samlet for at mindes de dræbte. Forud var der foregået omfattende diskussioner
i Hongkongs parlament og i befolkningen om skulpturen overhoved måtte stilles
op. Den blev derved et symbol på ytringsfriheden i Asien. Efter voldsomme
kampe med politiet lykkedes det til sidst studenterne at få den opstillet på et
af Hongkongs universiteter. Hele forløbet blev jævnligt transmitteret i CNN
og Skamstøtten blev kendt over hele kloden. Senere er den blevet opstillet
sammen med den oprindelige befolkning i Mexico for at markere massakren i
Acteal imod indianerne og i 2000 i Brasilien for at mindes en massakre på
jordløse landarbejdere.
Skamstøtten fungerer i lighed med Svinehunden som en
slags helvedesmaskine der sætter heftige diskussioner i gang der ikke er til at
styre for de medvirkende politikere. Den har skabt furore i parlamenterne i
Mexico, Brasilien og Hongkong, hvor demokratibevægelsens delegerede udvandrede
med bind for munden og fotos af Skamstøtten.
En af grundene til at det lykkedes er, at skulpturen
skaber nogle meget brede alliancer. Grundlaget for de enkelte opstillinger
tager ofte udgangspunkt i en bevidst ’naiv’ og bogstavelig enighed med de
udtalelser som landes magthavere er fremkommet med. Vi opfordrer dem simpelthen
til at modtage og stille Skamstøtten op for at mindes ofrene for en massakre og
derved tage afstand fra bagmændene (ofte er de selv medskyldige). Politikerne
havde bare aldrig tænkt sig at deres ord skulle tages så alvorligt.
Jeg fjerner derved diskussionerne fra at være
politiske til at være etiske/ moralske. Dermed er skulpturen med til at afsløre
dobbeltmoralen og korruptionen i de berørte lande, på en måde der samler meget
bredt. Magthaverne opdager først for sent, at de står med glødende kul i
hånden.
Jeg har lavet mange af disse kunstmanifestationer
spændene fra Den stille Død hvor vi ophængte 15 tons dukker og spredte
13 millioner ’værdikuponer’ i København under det sociale topmøde i ’95 til Den
10ende Plage omkring medicinalindustriens patentretssag imod Sydafrika i
2001, hvor jeg med menneskeblod bemalede 10 store tavler beklædt med 2500 rigtige
dollarsedler.
De nævnte eksempler skal illustrere, at kunsten kan
være et slagkraftigt kommunikationsmiddel.
Der er ofte blevet stillet spørgsmålet, hvad vores
(NGO-aktivisternes) demokratiske legitimitet er til at blande os i
demokratisk valgte statslederes
beslutninger. Svaret er ’ingen’: Vi er selvbestaltede og bygger på
privatpersoners lokale initiativ. Vores brændstof er, at vi er indignerede,
flove, vrede og bange i en verden, der pga. globaliseringen, er skrumpet så
meget ind, at den er ved at sprænges på grund af sin egen ubalance.
Formel demokratisk legitimitet har vi ikke, men de
fleste af os føler nok, at vi har et moralsk mandat fra de milliarder af
fattige på kloden. Globalt set er det vel de 20% rige, der mangler en
demokratisk legitimitet når de sætter sig på 80% af denne verdens resurser.
Diskussion forekommer underlig i et samfund som det
danske, hvor man er bekymret over at ingen gider forholde sig til politik og
fravælger partierne – et sådant samfund burde være lykkeligt for at have
NGO’er, der gider tage diskussionen op, både lokalt og internationalt. Vi er
måske irriterende, men vi er en uundværlig del af det vesteuropæiske demokratiske
fundament. Da vi ikke skal vælges af nogen, kan vi tillade os at sige hvad vi
vil uden at skulle være følgagtige over for vælgerne. I den forbindelse er det
også værd at være opmærksom på at den protest der ikke bliver artikuleret,
risikere at ende som en uartikuleret voldelig reaktion..
Jeg har ofte hundredvis af frivillige til at hjælpe
mig med de store kunstmanifestationer. De er af meget forskellig politisk
observans, spændende fra Dansk Folkeparti og Konservative til Enhedslisten og
de autonome. I starten undrede denne politiske bredde mig, men efterhånden er
det gået op for mig, at holdningen til en etisk anstændig verdensorden, som vi
kan være bekendt, ikke har et politisk ståsted, kun et personligt. Det er
baggrunden for den store politiske bredde, man tit kan opleve indenfor
græsrodsbevægelserne.
Som christianitterne sang engang ”I kan ikke slå os
ihjel, vi er en del af jer selv” Det er netop denne bredde og bevægelsernes
evne til at fokusere, der gør dem til uovervindelige modstandere for magtkoncentrationerne
i samfundet og erhvervslivet.
Jens Galschiøt 15. januar 2002
Note: Jens Galschiøts aktiviteter er beskrevet på
Internettet: www.aidoh.dk