Af
Jens Galschiøt 1996
Hidtil
har jeg fået afslag når jeg har søgt om støtte til mine happeninger hos
offentlige kulturinstitutioner, ofte med den begrundelse at projekterne var
‘for politiske og ikke kunstnerisk ansvarlige’. Jeg forstår det ikke. For
mig at se har kunstnere til alle tider påtaget sig et socialt engagement.
De har med deres kunst påvist hvordan de politiske og sociale forhold i verden
er med til at skabe åbenlyse urimeligheder uden at deres ‘kunstneriske
ansvarlighed’ af den grund er blevet anfægtet. Som eksempler kan i flæng nævnes
Brændekildes billede ‘Udslidt’ på Odense Kunstmuseum, Picassos ‘Guernica’,
Berthold Brecht, Dario Fo, Riveras vægmalerier. Eller hvad med alle de rytterstatuer
og andre nationale monumenter der direkte er bestilt til at heroisere en
person eller en bestemt begivenhed? Her lyder der ingen røster om at de er
politiske og dermed ikke kunstnerisk ansvarlige.......
Mange
af de store kunstretninger der opstod i dette århundrede har åbent bekendt sig
til en ideologi og opfattet kunsten som et kampmiddel i ideologiens tjeneste.
I mange tilfælde har disse retninger ikke blot opstillet idealer til eget
brug, men har udsendt bombastiske erklæringer om hvad der i absolut forstand
skulle være kunstens opgave. Set i dette perspektiv er jeg jo bare en håbløs
upolitisk humanist der oven i købet støtter en etik der langt hen ad vejen
bygger på det kapitalistiske samfunds værdier. Det kunne aldrig falde mig ind at
fastlægge ‘kunstens opgave’. For mig at se bør kunsten ikke lægges i lænker.
Den skulle gerne være en broget mosaik af højst forskellige tilgange. Det er
min ambition at udgøre en brik i denne mosaik, hverken mere eller mindre.
‘Kunstnerisk ansvarlighed’
‘Kunstnerisk
ansvarlighed’ kan vist kun have mening, hvis man har en bestemt ideologi for
øje, som kunsten skal underlægges og dermed være ansvarlig over for. Begrebet
giver god mening for en statsinstitution i et totalitært samfund. Det forekommer
derimod absurd når det bruges af en kulturinstitution i et pluralistisk
demokrati. Her kan ‘ansvarlighed’ kun have mening i forhold til den enkelte
kunstners idealer.
Det
er underligt at få anfægtet sin kunstneriske ansvarlighed i en verden hvor Mansonis
‘lort på dåse’ bliver betragtet som stor kunst. Men lad mig bare indrømme det:
min kunst er ikke nær så grænseoversk(r)idende..... Alligevel er min Svinehund
blevet optaget i den tyske stats kunstsamling i Bonn og den har opnået
permanente placeringer i Østrig, Spanien og Danmark.
Happening
En
happening som Skamstøtten er ikke i egentlig forstand politisk, da den ikke
slår til lyd for bestemte politiske partier eller ideologier. Den har ikke
noget propagandistisk sigte. Propaganda er som bekendt karakteriseret ved
kun at tillade én mulig tolkning. I modsætning hertil er kunsthappeningen
bl.a. i kraft af sit nonverbale symbolsprog åben for et bredt spektrum af
fortolkninger. Den fungerer som en slags teaterstykke hvor politikere, pressen
og offentligheden trækkes ind i forestillingen som skuespillere. Uanset hvad
de gør, bidrager de til happeningens dynamik ved hele tiden at skabe nye
symboler.
Som det fremgår af mine koncepter er der tale om projekter, hvor der arbejdes meget med skulpturens kunstneriske udtryk, byggende på en æstetik der ligger i forlængelse af den klassiske tradition. Den omstændighed at Skamstøtten derefter får en betydning for en etisk diskussion om menneskehedens ansvarlighed gør ikke nødvendigvis skulpturen til et politisk monument.
Skamstøtten
sættes ind til forsvar for den humanistiske etik som danner grundlaget for
vort demokrati. Hensigten er at skabe en skulptur der udtrykker menneskelig
smerte og samtidig maner til eftertanke.
Om den enkeltes forhold til sine medmennesker. M.a.o. om menneskets grundvilkår
som socialt væsen. Et sådant tema skulle vist ikke være kunsten fremmed......
Jens
Galschiøt 1996
Level Up |
||
Writings by Jens Galschiot |