SMYKKESMEDEN
GALLERI GALSCHIØT - SMYKKESMEDEN -
SKULPTURSTØBERIET - VÆRKSTEDET
Jens Galschiøt -
Banevænget 22 - DK-5270 Odense N - Tel.: 6618 4058 – Fax: 6618 4158 - E-mail:
Standardkontrakt imellem
kommune og Projekt for voksne
Denne kontrakt er en modificeret kontrakt
af den aftale som vi har med Odense kommune 1/1 2009.
Anvisende kommune:
Sagsbehandler/kontaktpersoner:
Aftalen omfatter følgende elever:
Periode begyndende fra:
Beskrivelse af aktiverings-
og forrevalideringstilbud
Projektet
ledes af Jens Galschiøt, der er uddannet
klejnsmed, selvlært billedhugger / sølvsmed og har 24 års erfaring i arbejdet
med aktivering, jobtræning og afklaring af bistandsklienter. Projektet har haft
et formaliseret samarbejde med Odense og andre kommuner gennem de sidste 24 år.
Vi har til
huse i nogen store fabrikshaller i Odense N.
Det er et værksted som bugner af allehånde kulturelle aktiviteter.
Smykkeværksted: Vi fremstiller og designer smykker helt fra den første voksklump
til det helt færdige smykke i sterlingsølv eller bronze.
Støberi: Billedhuggerværksted, der støber og klargør bronzeskulpturer og
vandkunste. Disse skulpturer udstilles på gallerier og kunstmuseer.
Kunsthappeninger
og kunstinstallationer: I forbindelse med vores
trang til at blande os i diskussionerne om verdens globale og lokale
ubalance, er vi involveret i en del større kulturprojekter og kunsthappeninger.
Galleri Galschiøt: Her
udstiller vi egne og andres værker. Ligeledes bliver galleriet brugt til meget
andet end udstillinger, så som teaterforestillinger, div. arrangementer,
foredrag m.m.
Gennem konkret håndværksmæssig produktion af kunst og smykker med
tilhørende udstillingsmæssigt og administrativt arbejde, tilbyder vi at tage os
af socialpædagogisk jobtræning og erhvervsafklaring for Odense og andre
kommuner. Vores tilbud er at erhvervsmodne og jobvurdere socialt belastede og
sårbare klienter.
Vi arbejder
på:
-
At
hjælpe og støtte klienterne til erhvervsmæssig såvel som personlig afklaring.
-
At
styrke deltagernes motivation og hjælpe klienten til at udvikle ansvarlighed og
at tage ansvar for eget liv, hvor målet er at blive selvforsørgende.
-
At
afklare, styrke og skabe grobund for klienternes deltagelse i samfundet.
-
At
hjælpe klienten til at finde sin egen rolle i samfundet.
-
At
understøtte klientens personlige udvikling.
-
At
understøtte og følge klienterne, til de er parate til at gå direkte ud i
arbejde eller uddannelse med henblik på senere selvforsørgelse.
Målgruppen
Projektet er velegnet til både kvinder og mænd, og vi tilstræber
en ligelig fordeling mellem kønnene.
-
Aldersgruppe:
18 år og opefter. Gennemsnitsalderen plejer at ligge sidst i 20erne med elever
fra 15 til 50 år.
-
Klienter
der skal jobtrænes eller jobvurderes.
-
Socialt
velfungerende revalidender med fysiske problemer.
-
Klienter
med sociale, psykiske og eksistentielle problemer.
-
Klienter
der har udtalte vanskeligheder med at fastholde/opnå et tilhørsforhold til
arbejdsmarkedet eller til en uddannelsesinstitution.
-
Klienter
der har brug for et lille, tæt, engageret miljø for at kunne udvikle sig og
lære egne resurser at kende.
-
Klienter
med misbrugsproblemer, der har taget de første skridt selv og har gennemgået en
afgiftning og har brug for social støtte for at komme videre.
-
Fremstilling
og design af smykker helt fra den første voksklump til det færdige smykke i
sterlingsølv og bronze.
-
Billedhuggerværksted,
der støber og klargør bronzeskulpturer og vandkunste. Større og mindre stålkonstruktioner.
-
Konkrete
praktiske gøremål i forbindelse med kunstinstallationer og happeninger.
-
Konkrete
praktiske gøremål i forbindelse med vores galleri. Galleriet bliver brugt til
meget andet end udstillinger - så som teaterforestillinger, div. arrangementer,
foredrag m.m. Medarbejderne indgår i det praktiske arbejde omkring disse
arrangementer.
-
Administration,
kontorarbejde og edb-behandling.
-
En
del af værkstedets aktiviteter, består i almindelig rengøring, oprydning og
vedligeholdelse af stedet samt anlægsarbejde og almindelig pedelvirksomhed.
-
Kortere
varende udlandsrejser kan indgå i opholdet.
Værkstedets generelle pædagogiske holdning er:
- At det vigtigste i et hvert menneskets liv er at tage ansvar
for sin egen udvikling og liv.
Vi mener:
- At de fleste sociale problemer opstår, fordi det enkelte
menneske - "klienten" - aldrig har nået at udvikle voksenansvarlighed
i overgangen fra barn til voksen eller på et eller andet tidspunkt i deres liv
har opgivet og overladt ansvaret til andre.
Årsagerne kan være mangfoldige, eksempelvis:
-
Tidlig
skadet i forbindelse med omsorgssvigt og andre traumatiske oplevelser.
-
Indlæringsvanskeligheder.
-
Marginalisering
i opvæksten.
-
Opvækst
i miljøer, der altid har overladt ansvaret til andre.
-
Årelang
passiv forsørgelse, hvor socialrådgivere og socialforvaltningen har fået
forældrerollen og derfor ufrivilligt har fastholdt klienten i en barnerolle,
hvor forpligtelser ikke er gældende.
-
Pludselig
opståede personlige kriser hvor livet er blevet for ubærligt til at tage ansvar
for.
Vores mål er:
at vi kan få deltagerne til selv at overtage styringen og ansvaret
i alle livets gøremål for derved at frigøre resurser til at håndtere og
fastholde et uddannelsesforløb, erhvervsarbejde, løse familiemæssige og
personlige konflikter etc. Det er i høj grad elevernes selvforståelse, der
fastholder dem som sociale klienter.
Metoden til
dette er individuel, for at blive behandlet ens, skal man behandles
forskelligt, kendetegnende ved at:
-
Vi har
skabt et kollektivt, accepterende og udfordrende arbejdsmiljø. Alles deltagelse
og ansvar overfor såvel arbejdsmæssig som personlig involvering ligger som et
massivt krav, med vidtgående hensyntagen til den enkeltes resurser og evner.
-
Vi er
et åbent produktivt miljø, hvor alle deltager på lige fod. Eleverne bliver
inddraget i alle processer fra fejning af værkstedet til edb-kendskab og
administrativt arbejde. Derigennem får de afprøvet deres forskellige resurser,
der senere kan danne grundlag for erhvervsvalg.
-
Projektets
aktiviteter medfører at medarbejderne og eleverne på værkstedet bliver
inddraget i en mængde almene problemstillinger om, hvordan verden og vores
samfund fungerer. Racismediskussioner, vækstfilosofi kontra
forureningsdiskussioner, den globale sociale virkelighed, udenrigspolitik,
avislæsning, nyhedsoplysninger etc. Dette giver ofte den enkelte elev en
bevidsthed om, at de tilhører nogle af de mest privilegerede unge på kloden og
at det er op til én selv at bruge de muligheder, der ligger lige for, i stedet
for at forfalde til fatalisme og selvmedlidenhed.
-
De
faglige indlæringsprocesser på værkstedet er baseret på det gamle
mesterlærerprincip. Deltagerne lærer håndværket og processen ved at arbejde
sammen med, dels kollegaer der har lært faget og dels værkstedets
arbejdsledere. Projektet er tilrettelagt sådan, at der er et utal af faglige
niveauer - fra helt enkle rutineprægede produktioner til højt specialiserede
og tekniske krævende opgaver. Projektdeltagerne får således mulighed for at
arbejde med ting, som de kan overskue og derved udvikle en basal tillid til
egne evner, for derefter at opbygge resurser til at gå i gang med de mere
krævende opgaver.
-
I
forbindelse med arbejdet bliver der løbende undervist i mere alment stof, som
procentregning – mængdelære, geometri, svejseteori, sikkerhed, formlære osv.
Undervisningen vil som hovedregel foregå i arbejdssituationer, da mange af
vores elever blokerer, hvis de kommer på skolebænken. Dette gælder dog ikke
de skolepligtige elever der modtager specialundervisning af en folkeskolelærer.
-
Eleverne
vil ofte blive mødt med udfordringer om f.eks. at deltage i kontorarbejdet,
selv om de aldrig har kunnet stave eller håndtere en computer. Indfaldsvinkel
til projektet for den enkelte elev er ikke endegyldig og grænserne er flydende.
Elevens ønske har måske været at komme på kontoret, men vedkommende ender på
værkstedet eller omvendt. Vi har i den forbindelse haft adskillige eksempler
på, at eleverne i denne proces har skiftet erhvervs- eller uddannelsesønske. På
den måde lærer vi eleverne at tænke i muligheder frem for begrænsninger.
-
Værkstedets
udadvendte aktiviteter og produktion af kunst, der ligger langt fra, hvad man
normalt ville opfatte som projektarbejde, giver en del præstige for
deltagerne. Det betyder at vi ofte har et samarbejde med deltagernes familie og
venner, der kommer og hjælper til på værkstedet eller deltager i forskellige
arrangementer.
-
Nogle
af vores elever er belastet af dybtgående psykiske blokeringer, problemer,
tidlige traumatiske oplevelser, omsorgssvigt, identitetsproblemer m.v. For
at understøtte elevernes udvikling har vi derfor tilknyttet en uddannet
gestaltterapeut, der har årelang erfaring i den typer følsomme og fortrolige
samtaler, der skal til for at klienten kan få afdækket sin situation. Dette tilbud
gives til dem vi vurderer kan have gavn af det. Det er frivilligt at modtage
denne hjælp. Indtil videre har mellem 30 - 50 % af projektets deltagere gået i
terapi. Udgifterne til terapeuten er ikke budgetlagt som projektudgift, men
betales ud af værkstedets andre midler, da det er vores erfaring at vi i
ansøgninger om psykologstøtte altid skal sygeliggøre vores elever, og da vi
ikke mener at man skal være syg, snarere tværtimod, for at gå til terapi har vi
valgt at betale dette selv.
-
Jens
Galschiøt: Uddannet klejnsmed, selvlært billedhugger og sølvsmed. 24 års
erfaring i arbejdet med aktivering, jobtræning og afklaring af
bistandsklienter, 1 1/2 års efteruddannelse i gestaltterapeutiske
behandlingsformer. Har haft et formaliseret samarbejde med Odense Kommune
gennem de sidste 16 år.
-
Kurt
Hansen: Maler, skibsbygger og smykkesmed. Leder af Odense Kommunes Erhvervstræningsskole
i 15 år og en af de mest erfarne socialpædagoger i Odense. Kurt står for
ledelsen af værkstedet og er sammen med Jens pædagogisk ansvarlig.
-
Vagn
Frausing: Taler og skriver 7 sprog flydende og fungerer som stedets
'udenrigsminister'. Vagn står for vores udenlandske korrespondance. I forhold
til eleverne yder han støtte til redigering af skriftlige formuleringer.
-
John
Bonnesen: Tegner, maler og maskinarbejder. John tager sig af vores produktion
af vinglas.
-
Søren
Lilliendal Hansen: Ædelmetalstøber, animator, kunstner. Har været i ædelmetal-lære
på Galschiøts bronze- og sølvstøberi.
-
Susanne
Gordon: i lære som ædelmetalstøber.
Eksternt personale
Colette Markus: Uddannet
gestaltterapeut med selvstændig praksis siden 1990. Arbejder med personaletræning,
supervision, individuel- og parterapi. Yderligere oplysning: www.markus.dk
-
Hver
3. måned afholdes et møde med den enkelte klient, sagsbehandler og
projektleder. På dette møde diskuteres hvordan det går, videre foranstaltninger
og mål.
-
Der vil løbende
foregå evaluering med relevante samarbejdspartnere.
Tilbuddets
omfang
Arbejdstiden
-
Deltagerne
er indskrevet 37 timer om ugen.
-
Daglig
arbejdstid: Kl. 8 - 16 (mandag og
tirsdag)
Kl.
8 - 15 (onsdag - fredag).
Optagelsesterminer
-
Løbende
indtag.
-
Ikke
tidsbestemte forløb, men løbende vurdering af projektdeltagernes udbytte af
fortsat ophold i samarbejde med de enkelte socialrådgivere - minimum hvert
kvartal.
-
Deltagerne
henvises direkte fra sagsbehandler til projektet.
-
Indskrivning
foregår gennem en visitation, hvor sagsbehandler og klient og projektleder
drøfter opholdets mål og forventninger. Visitationen foregår på projektet.
-
Der
skal påregnes en personudgift til arbejdstøj, pr. indskrevet deltager.
Arbejdstøj er en nødvendighed, da der arbejdes med syre på værkstedet. Pt. en
udgift på ca. 1700 kr.
Få tilsendt, priser, pjecer og yderligere materiale ved at sende din postadresse til e-mail:
Der indgås
aftale på hver enkelt klient (CPR-nr.).
Aftaleformular kan rekvireres hos projektet. Sagsbehandlere fra Odense Kommune
kan bruge henvisningsskema. Vær i den forbindelse opmærksom på at bevillingen
skal tages ud af det enkelte områdekontors eget decentrale budget for
aktivering og forrevalidering.
-
Speciel
honorarpris for under 18 år: på grund af skoleundervisning m.v. aftales
honoraret individuelt.
-
Projektets
honorar betales månedsvis forud.
-
Ved
elevens uberettigede ophør på projektet modtages honorar for løbende måned + 30
dage.
Hver den 20. i måneden fremsendes regning til klientens
sagsbehandler til anvisning den 1. i måneden.
Beløbet
bedes indsat på Smykkesmedens konto:
Danske Bank,
Flakhaven, Vestergade, 5000 Odense C
Reg. nr. 0996,
konto nr. 911 01 16540
For yderligere oplysninger kontakt projektet:
Jens Galschiøt eller Kurt Hansen, telefon: 6618 4058
Undertegnede bekræfter indgåelsen af denne kontrakt
For
anvisende kommune Ansvarlig for
projektet
Dato Dato
--------------------------------------------- --------------------------------------