Dagbog fra Nicaragua 4. juni 2007
Blasfemi eller symbol?
Af Nanna
Kirstine Hansen
Efterhånden
har Jens Galschiøts statue opholdt sig i Nicaragua i godt og vel tre uger. Hun
har været i Esteli, Managua og León, hvor hun er blevet vist frem i gaderne og
i Esteli også i nogle af de omkringliggende landsbyer. Reaktionerne har været
mange og forskellige, men der er ingen tvivl om at hun, hvorend hun kommer frem,
vækker opsigt.
Esteli
Fredag d. 26.5 2007
. Jeg sidder til et møde med kvinder fra de forskellige organisationer,
der med i kvindebevægelsen (Movimiento Feminista). De er ved at planlægge
optoget, der skal finde sted den 28. maj. Pludselig drejer samtalen ind på,
hvordan statuen er blevet modtaget i Esteli. Flavia, som er repræsentant
derfra, udtrykker sin bekymring omkring statuen.
”Måske er vi i gang med at udfordre
kirken på en måde, som ikke er hensigtsmæssig”, siger hun: ”mange ude i
landsbyerne finder statuen blasfemisk”. Hun er bange for at statuen kan komme
til at skade kampagnen.
”En kvinde kom op til mig og sagde:
Hvordan kan I lave en kampagne for liv, når den er repræsenteret ved et
symbol, der betyder død”.
Managua
Mandag d. 28.5 2007
. Bilkaravanen, der har bevæget sig gennem Managuas gader, er nu nået til
gaderne omkring Daniel Ortegas hus. Som jeg sidder der i bilen, og kigger ud, får
jeg øje på en mand, der står og holder sig for ørene, hænderne er presset hårdt
ind mod hovedet, som om han vil lukke al lyd ude. Idet vi kører forbi fjerner
han hænderne og råber: ”Abort er mord”, hvorefter han atter presser sine hænder
hårdt ind mod hovedet, som om han ville blive befængt med synd, hvis han kunne
høre de slagord, der kommer for fuld styrke ud af de store højtalere.
León
Tirsdag
d. 29.5 2007
. Gaden er spærret af, og alskens elektronisk udstyr er stillet op på
trappen, der fører ind til universitetet. Statuen, som har fået tilnavnet la
muñequita (den lille dukke), er stillet op i en pavilion og et lysstofrør
oplyser hende med sit golde lys. Vi ankommer med bannere og fakler, som stilles
op omkring hende. Det blødere lys fra faklerne blander sig med lyset fra
lysstofrøret, og den sorte røg, der stiger op fra faklerne danser ind foran
hende og indhylder hende i et slør af sorg.
En lille gadedreng står og kigger på
statuen. Først fra den ene side så fra den anden. Hans mund står åben, og øjnene
er spærret helt op, klistret til hende, mens han går rundt om hende. Nogle
gange bøjer han sig lidt ligesom for også at se på hende nedefra. Sepcielt
hendes udspilede runde mave fanger hans opmærksomhed. Hans øjne falder på en
kvinde, der står tæt ved ham, og forsigtigt åbner han munden og spørger:
”Hvornår skal hun føde?”.
León
Lørdag d. 2.5 2007
. Omkring 200 unge fra universitet og 3.g er mødt frem til en konference,
som er arrangeret af Ampdi (Forbundet for Professionelle Kvinder for Udvikling).
Den er et led i et forløb om seksualitet, som kvinderne har kørt med dem. Igen
er vores statue en central figur, og de unge bedes om at skrive ned, hvilket
indtryk hun indgyder dem. I et kvarter er der stille i den store sal, der er
blevet godt varmet op at de mange mennesker. Alligevel sidder alle koncentreret
og skriver. Bagefter bliver de bedt om, at stille sig op og sige, hvad de har
skrevet ned på deres papir.
”For mig er hun et symbol på den magtesløshed,
gravide kvinder i dag befinder sig i. Hun indgyder mig en bitter tristhed, fordi
loven (kriminaliseringen af medicinsk abort) dømmer hende til døden.”
”Hun er et symbol på hvordan kvinder,
specielt de fattige, korsfæstes. Hun symboliserer den smerte kvinder har ved
ikke at kunne bestemme over deres eget liv.”
Fra samfundets skabelse har man pålagt
kvinder, hvad de skal gøre også selvom de ikke kan lide det. Statuen er et
symbol på denne underkastelse og opofrelse. De må ikke tænke på sig selv men
i stedet på alle andre.