Så
gik jagten ind
– - jagten på fortællingen -
Onsdag
den 8. sept 2010 gik jagten på fortællingen ind på Flakhaven i Odense. I
susende blæst stod vi foran en ca. 3 meter høj bronceskulptur af en siddende
H:C.Andersen. Byrådet holder netop samme eftermiddag
møde i byrådssalen. Det spændende spørgsmål er, om de gode byrødder vil frigive
de ca. 4 mio. skattekroner, som vil være nødvendige, for at skulptøren i Næsby
kan fuldføre sit projekt ”Fortællerbrønden”. En række velmenende odenseborgere
har veldædigt lovet at bidrage med beløb, og borgergruppen bag udfærdigelsen af
skulpturen ”Fortællerbrønden” har lavet en masse PR om projektet og også fået
samlet en masse penge ind.
Men
ikke nok!
Skulpturen
”Fortællerbrønden” er et dyrt projekt. Derfor må Odenses bystyre så vist støtte
op om det med de nødvendige millioner og en værdig placering, der yder
skulpturen (og skulptøren) retfærdighed og hyldest. Herunder retfærdighed og
hyldest ikke mindst til det berømte odensebarn fortælleren og eventyrdigteren
H.C. Andersen.
Tilsagnet
om kommunal støtte er efterhånden trukket i langdrag, og borgergruppen med den
sympatiske og ihærdige formand Hanne Nordentoft i spidsen er derfor efterhånden
grundig utålmodig og ser gerne en klar og hurtig, men positiv afgørelse fra
byrådet.
Men
imidlertid er byrådet, dvs. Odense Kommune gerådet i finansiel krise, der så
vidt vides har sit udspring i børsspekulanters og bankdirektørers skalten og
valten med alle de finanser, der findes. Så det odenseanske byråd kan nu ikke
indse nødvendigheden og betydningen af en ”Fortællerbrønd” i byen
set i lyset af forringelsen af den almindelige velfærd for byens borgere som
følge af omtalte børsspekulanters og bankdirektørers skalten og valten. Og de
samme personager er så vidt vides ikke oplagt til at overføre nogle få af de
mange mio. kr., som de har sikret sig i aftrædelsesgodtgørelser, de såkaldte
”gyldne håndtryk”, til fuldførelse af projekt ”Fortællerbrønden”.
Og
det er jo ærgerligt!
Forståelsen
for nødvendigheden og betydningen af at få fuldført projektet mangler da vist
blandt byrødderne – og blandt odenseanerne i almindelighed og i særdeleshed
blandt alverdens børsspekulanter og bankdirektører.
Den
manglende forståelse vil jeg da forsøge råde bod på gennem følgende fodnoter om
nødvendigheden og betydningen af fortælling.
* 1 *
Et
folk uden fortælling er et folk uden sjæl. Det er nødvendigt at begynde
med børnene. Gennem fortælling lærer vi dem at skabe billeder, opfattelser,
erkendelser af verden. Gennem fortællinger lærer de, hvordan de kan være til i
det nære og det fjerne.
* 2 *
Betydningen
af det at fortælle ses ved, at det at
fortælle har global udbredelse. Fortælling er en aktivitet, der får betydning ved
det, at den i sin tids- og stedbundne form er knyttet til det nære miljø og det
enkelte menneske. På én gang almen og særegen.
* 3 *
•
Den nødvendige
fortælling ændrer sig i takt med, at menneskers livsvilkår ændres. Og det at
fortælle giver betydning for de ændrede livsvilkår. Fortællingen består nemlig
af levende ord.
* 4 *
Betydningen
af fortællinger er også, at ingen går tomhændet bort, når fortælletiden er
brugt.
* 5 *
Den
store – og nødvendige – fortælling afslører sandheden (kontra falskheden), som
det fx sker med den lille dreng i ”Kejserens nye klæder”, og med afsløringen af
den selvgode medieverden i ”Klods Hans”.
* 6 *
Nødvendigheden
af fortællingen skyldes det ”isbjerg” mennesket går rundt med i kroppen:
– jegfortællingen,
– - mit personlige fortællerepertoire,
– - de fortællinger, andre har fortalt mig,
– - de fortællinger, jeg har læst på tryk, set på film,
fået af naturen -
og
hvis isbjerget skal kælve, må det først vokse sig stort.
* 7 *
De
fortællinger, der er nødvendige, de overlever generationers glemsomhed, og de
går igennem utallige hænder og munde. H.C. Andersen ville blot have været som
et navn i en telefonbog, hvis ikke han som barn havde hørt eventyr som ”Lille
Claus og Store Claus”, ”Klottehans” og ”Prinsessen på ærten”.
* 8 *
Fortællekulturens
blomster er sprogblomster. I fortællingen gør sproget sig synligt. Det ses
eksempelvist hos H.C.Andersen. I den ældre fortælling
”Dødningen” skrev Andersen fx om Johannes: ”Den første nat indlogerede han
sig i en Høstak paa Marken og sov der som en persisk Fyrste i sit
straalende Sovekammer ... Maanen hang som en argantisk Lampe under det
hvælvende Loft og brændte med en stadig Flamme”. I Fortællingen
”Reisekammeraten” forandres det resolut til: ”Den første Nat maatte han lægge
sig til at sove i en Høstak paa Marken, anden Seng havde han ikke. Men det var
just nydeligt, syntes han. Kongen selv kunne ikke have det pænere ... Maanen
var en rigtig stor Natlampe, høit oppe under det blaae Loft, og den stak ikke
ild i gardinerne”.
Den
rensningsproces skyldtes hensynet til fortællingens/eventyrets publikum,
børnene.
* 9 *
Myters
betydningsfuldhed ligger i, at de kan åbne for universelle, globale og til dels
nationale aspekter af tilværelsen. Tænk blot på de store fortællinger i Biblen.
Erindring om tilblivelsen, væren i nu'et og håb for det kommende – som det var,
som det er, og som det bliver – det kan fortællingen/myten hjælpe os med at
føle og forstå, fordi de med fåm ord kan spænde fra kaos til kosmos, fra
skabelse til ragnarok, fra fødsel til død og genopstandelse, fra udenforstående
til medfortæller.
* 10 *
Men
ligesom verdensborgeren ender med ikke at bo nogen steder, så ender
fortællingen måske også med ingen steder at høre til. Ender fortællerbrønden
måske også med ingen steder at høre til – ligesom med de store fortællinger ?
Sker
det, kan det skyldes manglende forståelse for nødvendigheden og betydningen af
store fortællinger.
Hvordan
kan det være?
Det
har altid været et stort spørgsmål, om de store fortællinger, de store
fortællere som her H.C. Andersen har større betydning for velfærd blandt
mennesker end fordelingspolitikere, skatteopkrævere, bankdirektører eller
underholdning via medier.
Til
I politikere:
Der
findes gode fortællinger og der findes dårlige. Jeres frygt for at havne i
dårlige fortællinger er ikke et udtryk for politisk renhed; det er udtryk for
mangel på selvtillid og tillid til velfærd gennem fortælling.
Aksel, okt. 2010