Offentliggjort den 21. maj 2004
Skulpturkamp
Af MICHAEL ENGGAARD
Jens Galschiøt har aldrig fået en krone
fra Statens Kunstfond, bekræfter institutionens sekretariat, og først for nylig
opnåede han at få støtte til et projekt af Kunstrådet.
Ikke et eneste
dansk kunstmuseum har købt hans værker, skønt "Min indre svinehund" og
"Skamstøtten" er de mest berømte danske skulpturer de seneste 20 år.
»Man
mener vist, at jeg er for venstreorienteret, men er det specielt
venstreorienteret at sætte fokus på hungersnød og politisk
undertrykkelse?
Jeg var VS'er i begyndelsen af 1970'erne, men droppede de
idéer i midten af 1980'erne. I dag er jeg vel en slags progressiv kapitalist,
borgerlig humanist om man vil. Liberalismen har vist sig bedst til at forsvare
frihedsrettighederne, og det er den, der skaber dynamikken i et samfund,« siger
Jens Galschiøt.
Vi er gået ud i parken bag værkstedet og
vandrer forbi hans private skulpturudstilling.
Vi støder på en udsultet
dreng i Nike-sko og en fedtklump af en kvinde, der er grundlaget for værket
"Survival of the fattest". Her er en kopi af Frihedsgudinden med den særlige
egenskab, at den kan pumpe røg op gennem faklen. Friheden til at
forurene.
Og der er mere på den modsatte side af Galschiøts
værkstedskompleks. I "Budbringeren" er der indsat en computer, der - på baggrund
af tal fra Verdensbanken - via et display fortæller om ulandenes gæld til
samfund, der allerede har rigeligt. Den vokser.
Smed på
Lindø
Jens Galschiøt har aldrig gået på kunstakademi. Han er uddannet
smed på Lindø-værftet og var i mange år fagligt aktiv. I forbundsarbejdet lærte
han at organisere, og i modsætning til andre kunstnere driver han et
kontordepartement, der virkelig fungerer. Galschiøt-fabrikken udsender
regelmæssigt pressemeddelelser med nyheder fra værkstedet, og han er gearet til
at tage ældre i skånejob og unge i aktivering.
Men er det kunst, manden
laver?
Man kan passende spørge et andet sted i Odense. Hos Karsten Ohrt,
en af dansk kunsts mest indflydelsesrige skikkelser. Han er direktør for
Kunsthallen Brandts Klædefabrik og sidder i Ny Carlsbergfondets
direktion.
Karsten Orht ønsker ikke at udtale sig om Jens Galschiøt. Han
lader forstå, at han ikke kunne foretage sig andet, hvis han skulle udtale sig
om alle de kunstnere, der ikke opnår den anerkendelse, de selv føler sig
berettiget til.
Han vil dog gerne svare på det principielle spørgsmål,
der går på, om det er hensigtsmæssigt, at to af de sidste 20 års mest omtalte
skulpturer udgået fra Danmark ikke kan ses på et kunstmuseum
herhjemme.
»Et kunstnerisk museum lægger en æstetisk og kvalitativ
vurdering til grund for, om man skal købe et værk til samlingen, og så er det
sådan set lige meget, om der har været skrevet meget om det,« siger Karsten
Ohrt.
»Er værket så omtalt, at det ligefrem har sat dagsordenen, jamen,
så kan det muligvis være en opgave for et kulturhistorisk museum at tage det
ind.«
Uegnet
Videre på telefonen.
Mod øst til Ishøj,
hvor Christian Gether leder det moderne kunstmuseum Arken. Han
siger:
»Jeg opfatter Jens Galschiøt som en situationskunstner, hvis
skulpturer ofte fungerer, hvor mennesker færdes, men som ikke nødvendigvis er
egnede til et kunstmuseum. Samtidig skal man huske på, at museerne forsøger at
skabe en linje i samlingerne, og her har mange altså vurderet, at hans værker
ikke passer ind.
Omvendt må jeg erkende, at jeg meget ofte bliver spurgt
om Galschiøt. Hvorfor ved jeg faktisk ikke,« siger Christian Gether.
Vi
kontakter én mere.
Allis Helleland, direktør på Statens Museum for
Kunst:
»Jens Galschiøt har markeret sig med en række happenings og
politiske manifestationer rundt omkring i verden. Hans skulpturer har en
funktion i det sociale og offentlige rum. Netop i denne kontekst har
skulpturerne en gennemslags-
kraft, som vi ikke umiddelbart tror kan
'overleve' i museumsinstitutionen.«
Kunsten at
kommunikere
Under udtalelserne fornemmer man kunstelitens opfattelse af,
at Galschiøt skaber propaganda. Hans værker er ikke pakket ind i kodede lag, men
er tværtimod så påtrængende og lige i fjæset på beskueren, at budskaberne kunne
stå på et lille stykke papir.
Hvis et værk er så simpelt og leveret med
brugsanvisning, kan det ikke være kunst, synes holdningen at være. Den værste
flipside kommer i næste hug, når nogle ligefrem føler, at værkerne er så lidt
kunstneriske, at Galschiøt selv må kunne se, at det ikke er kunst. I det
tilfælde står man tilbage med en mand, der profilerer sig selv på de nødstedtes
bekostning.
I mere primitive kredse tager man ikke intellektuel stilling.
Der smadrer man bare skulpturerne. Det er sket flere steder.
For Jens
Galschiøt er reaktionerne ikke overraskende, men det leder ham bare til en
diskussion om, hvilken funktion kunst skal have.
»For mig handler kunst
om at kommunikere. Det er rigtigt, at jeg laver en musefældeklausul med mine
skulpturer, som anmelderen skriver. Måske har han læst på min hjemmeside, hvor
jeg selv skriver noget tilsvarende.
Jeg vil have folk til at vise
sindelag, og derfor konfronterer jeg dem med nogle problemstillinger i Den
Tredje Verden. Her går man rundt og synes, at de er uciviliserede i ulandene,
men det er os og den fede dame derovre, der æder så meget, at det virker
tilbagestående på mig,« siger Jens Galschiøt.
Han indleder nu sit
kontraangreb på det, han nu kalder et nepotistisk sammenrend.
»Hvad er
kunstens rolle i dag? Hvad fører rådne grise og guldfisk med sig af debat? Så
vidt jeg kan se en diskussion om kunsten i sig selv og en masse tomme
rødvinsflasker! Men det fører altså ikke til drøftelser af temaer, der virkelig
betyder noget ude i verden.
Det er da fantastisk, at jeg skal bebrejdes,
at man kan se, hvad mine skulpturer forestiller, så jeg fremkalder reaktioner
fra folk.«
Serie af tyverier
Det er frokosttid på værkstedet og
Galschiøt inviterer sin gæst med ud i spisekøkkenet. Til bords sidder seks-otte
mand, frivillige og folk i jobtræning. Én, muligvis ham den unge fra Mexico, har
lavet spejlæg, men ellers kværner folk en klassisk håndværkermenu fra pakker med
leverpostej, spege- og rullepølse.
Under måltidet skitserer Jens
Galschiøt et paradoks. Hvor den etablerede kunstverden afviser ham, er der
tilsyneladende nogle i undergrunden, der er forelsket i ham.
Alene i år
har der været tre tyverier af hans skulpturer:
- Fra Korup Sognegård forsvandt natten mellem 3. og 4. februar
"Blækspruttekjolen" til en værdi af 90.000 kr.
- Fra Korup Kunstforening forsvandt 27. februar ni skulpturer til en værdi af
66.000 kr.
- Fra Galschiøts egen gårdsplads forsvandt på ukendt dato fem
skamstøtterelieffer, der var lagt til patinering: Værdi 140.000 kr.
Hos
Odense Politi er kriminalassistent Erik Jensen i gang med at samle sagerne, både
de nye og nogle gamle.
»Nogle mennesker har en opfattelse af, at
Galschiøts ting er helt specielle. I 2001 stjal gerningsmænd skulpturen
"Skriget" fra en skulpturpark i Tørresø. Den vejede 270 kilo og var monteret på
en jernplade under jorden. Ifølge rapporten blev der i samme tidsrum stjålet en
trailer i nærheden. Den er formentlig brugt til at køre skulpturen væk på,«
siger Erik Jensen.
Ingen forsikring
Ondsindede
Galschiøt-modstandere har over for Jyllands-Posten antydet, at manden selv kunne
finde på at bortskaffe skulpturerne for at få opmærksomhed. Den teori finder
Erik Jensen dog ikke umiddelbart logisk.
»Han er ikke forsikret, så det
er lidt svært at se meningen med det,« konstaterer han.
Tilbage i
køkkenet fortæller Jens Galschiøt, at han for ikke så længe siden blev kontaktet
af en TV-journalist, der havde fået et tip om, at en gruppe folk var blevet
hyret til at negle hans ting af en afart mafia i det gamle
Østeuropa.
»Det lyder meget smigrende, men det hænger ikke sammen. Ifølge
journalisten skulle tyvene have fået 200.000 kr. for jobbet med "Skriget".
Værket kostede 250.000 kr., så de kunne jo bare have købt det.
Når jeg
alligevel tror, at der er noget underligt i gang, skyldes det, at der i 2002
blev stjålet et krucifiks, jeg havde lavet, i Billund. I Danmark stjæler man
normalt ikke sådan noget.«
Tæt på en skandale
Jens Galschiøt
fylder 50 senere i år, og i den anledning kommer sympatisørerne på banen. Erik
Meistrup, kritiker ved Kunstavisen, som altså lagde papir til Jan Erik Madsens
tirade, har skrevet en hyldestbog om Galschiøt. Hovedpersonen finansierer
selv.
Hvordan oplever Erik Meistrup fynboens position i
kunstverdenen?
»Man skal passe gevaldigt på, at man ikke kommer til at
forkaste en kunstner, fordi han ikke beskæftiger sig med det, der er in og smart
lige nu. Det gjorde man med Rudolph Tegner, og det samme er ved at ske med Jens
Galschiøt,« siger Erik Meistrup.
»Det er tæt på at være en skandale, at
et af de store museer ikke har sørget for at købe hans ting. Om man kan lide
hans udtryk eller ej, har "Min indre svinehund" og "Skamstøtten" altså haft
gennemslagskraft i hele verden.«
Bag Jens Galschiøt står også en lokal
kreds af organisationer, foreninger og forretningsdrivende, som mener, at ingen
bedre end han kan give Odenses borgere en passende gave i anledning af H.C.
Andersens 200 års fødselsdag i 2005.
Galschiøt har udarbejdet skulpturen
"Fortællerbrønden", som både borgmester Anker Boye (S) og Odense Bys Kunstfond
netop officielt har erklæret velkommen. Sidstnævnte arbejder ellers for at samle
ind til en skulptur af anerkendte Bjørn Nørgaard.
Svend Erik Peterson,
formand for HK i Odense, er initiativtager til kampen for Galschiøt bronzeværk.
Pris: 7,5 mio. kr.
»Jeg har ikke forstand på kunst, men jeg mener, at
Galschiøts skulptur er genial. Den vil glæde mange mennesker, det er helt
sikkert. Det har debatten i de lokale aviser allerede dokumenteret. Jeg tror
bestemt også, at turisterne vil kunne lide den,« siger Svend Erik Peterson, som
efter meldingen fra kommunen er gået i gang med at indsamle pengene.
Jan
Erik Madsen, ham fra Kunstavisen, der grundlæggende ikke kan lide Galschiøt, har
en anden holdning. I sit blad skriver han:
»Galschiøt har udtænkt et
sukkersødt soppebassin med en Andersen, der stikker fødderne ned i vandet.
Værket er en hybrid mellem en udtrådt bryllupskage og en fodspa og når aldrig
ind til det inderste væsen i Andersens digtning.«
michael.enggaard@jp.dk