Beskrivelse af forløbet som Erik Mortensen & Jens
Galschiøt har gennemgået i forbindelse med fremstilling af skulpturen
"KJOLEN".
KRONOLOGI:
1990: Jens Galschiøt & Erik Mortensen havde første gang deres
samarbejde som måtte opgives p.gr.a. Erik Mortensens problemer med Balmain. De
besluttede dengang at de ville tage samarbejdet op igen, men det blev aldrig til
noget før Beklædningsfagskolen bad dem om det.
Det var Beklædningsfagskolens rektor Karen Maigård der opfordrede Jens
Galschiøt til at tage samarbejdet op og skabe en skulptur til skolens nye
lokaler.
JUNI -DECEMBER '97:
Brevveksling og diskussion mellem Erik Mortensen & Galschiøt. Ved
besøg i Paris dec. '97, udveksles ideer, tegninger og billeder.
JANUAR- JUNI '98:
Sporadisk kontakt med Erik Mortesen som er meget syg. De beslutter i februar
at stille projektet i ro, indtil han får det lidt bedre.
JUNI '98:
Erik Mortensen fik det ikke bedre og døde i juni '98.
SEPTEMBER '98:
Beklædningsfagskolens leder Karen Maigaard og Beklædningsskolens formand
Marete Aarup har skaffet alle de 400.000 kr. der skal bruges til skulpturen.
OKTOBER '98:
Jens Galschiøt kontakter Erik Mortensens tidligere samlever Jean Pierre
Michaud for at gennemføre projektet med en af de kjoler som Erik Mortensen
mente kunne være spændende at tage udgangspunkt i.
DECEMBER '98:
Jens Galschiøt og Colette Markus tager ned for at hente kjolen hos Jean Pierre.
JANUAR '99:
Kjolen bliver præsenteret for Beklædningsfagskolen og projektet
offentliggøres.
ARBEJDSGANG
OMKRING FREMSTILLING AF BRONZESKULPTUR MED UDGANGSPUNKT I ERIK MORTENSENS ROPE
(JANUAR)
(1). Opbygning i ler af kvindemodel i 2/3 størrelse foregår på
Galschiøts værksted.
(2). Afstøbning af lermodel for at lave en gipsform.
(3). Gipsformen bruges til at fremstille vokskopier af den opbyggede
2/3-kjole.
(4). Beklædningsfagskolen får 2/3-modellen i voks og laver 10 eksemplarer
af 2/3-kjoler i stof. Elever og lærere laver disse.
(5). Februar. 2/3-kjolerne kommer tilbage til Galschiøt der tager dem som
udgangspunkt for at finde ud af hvordan den endelige kjole skal være.
Følgende ting skal afklares:
a) Hvordan skal kjolen draperes?
b) Skal kvinden ud eller skal hun være i?
c) Hvordan skal mønstret være i bronzekjolen: som ætsning?
forskydning af et lag? eller andet?
d) Hvordan skal pailletterne og barok-perlerne transformeres i bronze?
e) Hvilken farve skal den endelige skulptur patineres i?
f) Hvordan skal soklen være?
Alle disse ting bliver afklaret ved at lave de 10 kjoler som voks-/
metal-skitser. I den forbindelse vil der være en del bronzestøbning,
voksarbejde o.s.v.
6) Der besluttes hvilken modelgine der skal tages udgangspunkt i.
Der to muligheder:
a) en mannequin-dukke der passer til størrelsen.
b) bygning af en ler-kvinde der passer til målene på den kvinde, som
kjolen oprindelig er skabt til.
7) Modellen kommer ned på Fagskolen der syr og opbygger kjolen i 1 til1
i stof efter Galschiøts anvisninger med hensyn til perler, palietter o.s.v.
8) Kjolen kommer ned på Galschiøts værksted og opbygges i voks , efter de
retningslinier der valgt fra punkt 5..
9) Kjolen afstøbes i silikone
10) Voks-støbemodellen fremstilles ud fra silikone form
11) Voks-modellen klargøres og renovere
12) Voksformen skæres op og støbes i gips
13) Gipsen/voksen bliver sat i ovnen på 700 grader i en uge
14) Formen tages ud og bronzen helles i.
15) Formen slås i stykker, bronzeskulpturen tages ud
16) Skulpturen samles, renoveres og poleres
17) Montage af sokkel m.v.
18)18-19 juni 99. Opstilling på Brummers Plads I Odense
Dette er stort set alt hvad der kommer til at ske med skulpturen det næste
½ år
Med venlig Jens Galschiøt
To
the Octopus dress main index | To
Jens Galschiot main index
More Clothing art
|